این تمجید معمولی بیگ دیتا کلیه داستان را ذکر نمی‌نماید. در واقع اصطلاح بیگ‌دیتا تنها به داده‌ها اشاره می‌نماید در حالی که قسمت بزرگی از این روند بر عهده دانش داده (Data science)، دستیابی داده (data mining)، محاسبه داده (Data analysis)، یادگیری ماشین (Machine learning) و در بعدها بزرگتر‌، هوش تصنعی میباشد.
در‌این نوشته ی علمی قرار میباشد تعریف و تمجید بیگ دیتا یا این که به عبارتی پهناور‌داده‌ را بدیهی‌خیس ذکر کنیم و آن‌گاه کاربردها، راهکارها، بعد ها و معضل‌های آن را مرور کنیم.
بیگ دیتا چیست؟ به لهجه بی آلایش
در شرایطی‌که بخواهیم بیگ‌دیتا را خیلی بی آلایش و محاوره ای تمجید کنیم، روایت کتاب‌فروشی آقای جعفری شغل را ریلکس می‌نماید.
آقای جعفری یک کتابفروشی دیرین در راس شهر دارااست. وی از به عبارتی زمان جوانی که کتابفروشی را از پدرش به ارث موفقیت یک محل کار روی میزش گذاشت و تیتر هر کتابی که فروخته میشد را در کنار تاریخ و ارزش کتاب می‌نوشت. با این محل کار هم اکانت و کتابش را داشت، هم موقع توصیه کتاب از آن به کار گیری می کرد.
آقای جعفری هر وقت می‌خواست به توزیع‌کننده‌های کتاب توصیه خرید دهد نگاهی به محل کار فروش می‌انداخت و کتاب‌هایی را توصیه می‌اعطا کرد که بیشتر فروش میرفت، موضوعاتی که طرفدار بیشتری داشتند گزینش می کرد و حواسش به‌این هم بود که کتاب‌هایی را لیست نماید که در طیف قیمتی کتاب‌های پرفروش باشند.
 
کتابفروش ماجرا ما با این فعالیت توانست تا یکسری سال فروش خویش را بیشتر نماید و نسبت به دیگر کتابفروشی‌ها درآمد بیشتری داشته باشد. وی درین مقطع علایق مشتریان ثابتش را فهمیده بود و حتی‌در مواقعی به گزینش‌های وی پشت گرمی بیشتری داشتند.
 
 
 
آقای جعفری هنگامی به زمان پیری رسید پسر جوانش در کتابفروشی کمکش میکرد. علی پسر آقای جعفری کامپیوتری را به کتابفروشی آورد تا جستجوی موجودی کتاب‌ها، تصویب توصیه اینترنتی، حسابرسی مالیات و ... را با قابل انعطاف‌افزارهای رایانه اعمال دهد.
 
علی متوجه شد فروش کتاب کمتر و کمتر می شود و یکی‌از دلایل آن گرایش عموم به خرید اینترنتی بود. پس وی هم به‌سرعت یک فروشگاه آنلاین فعال سازی کرد و فروش کتاب‌ با فروشگاه آنلاین عالی شد.
 
علی از ارتقاء فروش خرسند بود؛ البته تامل کرد به طبعً شیوه های دیگری هم برای ارتقاء هرچه بیشتر فروش بایستی باشد، پس استارت به کاوش و رسیدگی کرد تا راهی برای ارتقا فروش پیدا نماید.
 
علی متوجه شد در حالتی که اطلاعاتی ظریف درباره مشتریان داشته باشد میتواند پیش‌بینی نماید هر مشتری در بعدی میل دارااست چه کتابی بخواند و به عبارتی کتاب را به وی سفارش دهد. این به عبارتی تجربیات و مهارتی بود که پدرش در طی سال‌ها به دست آورده بود.
 
علی که در بالا نمی‌دانست چه شغل می بایست بکند ساعت ها کاوش کرد، تا این که مطالبی درباره داده و داده‌کاوی خواند.
 
وی تخت‌گاز یک کمپانی داده‌کاوی پیدا کرد و درخواستش را مطرح کرد. آنها به علی سفارش دادند که با گردآوری‌آوری داده‌هایی از وب کتاب آتی که هر مشتری میخواهد بخواند را پیش‌بینی نمایند.
 
آن ها داده‌هایی از منابع پایین گردآوری کردند:
 
ویژگی ها شخصی مشتریان
لیست کتاب‌هایی که خوانده‌اند آموزش سئو مشهد

فعالیتشان در کانال‌های اجتماعی مثل لایک‌ها
عشق‌‌مندی‌هایی مثل دسته فوتبال یا این که موسیقی گزینه عشق
عکس العمل به تبلیغات و پیشنهادها
داده‌هایی از کار بقیه عموم در کانال‌های اجتماعی مثل لحاظ در پست‌های اینستاگرامی
توئیت‌هایی که درباره کتاب می باشند
مقاله ها منتشر گردیده با زمینه کتاب
آمارهایی از کتاب‌های پرجستجو آموزش سئو در مشهد در وب
در شرایطی‌که یک نفر عشق و علاقه به قرائت کتاب داستان‌های علمی‌-تخیلی دارااست و در ارزیابی داده‌های نتیجه ها از کانال‌های اجتماعی معلوم گردد عموم در اکنون رای زنی درباره کتاب علمی-تخیلی تازه می باشند، با همخوانی دادن پرسونای مشتری و کتاب جدیدی که هنوز نخوانده میباشد، می‌اقتدار در پوسته یک پیام، کتاب تازه را به وی سفارش اعطا کرد.