Speed Index یا این که SI دقیقا چیست
قبلی اینکه بگیم Speed Index چی میباشد بایستی بگیم که Above the Fold یعنی چی؟ Above the Fold همون نصیب اول تارنما که شما مشاهده میکنید، همون بخشی که بالای وبسایت می باشد و ما آغاز اون رو می‌بینیم و آن‌گاه اسکرول میکنیم سمت ذیل و جایی از تارنما که  آموزش سئو مشهد لازمه میریم.
یک تعریف‌و‌تمجید دیگه از above the fold برای شعور عالی: به قسمتی از ورقه گفته میشه که بعداز بار گذاری شدن تارنما و فارغ از اسکرول کردن، مقابل چشمان مخاطب قرار می‌گیره.
 
درحال حاضر میزان Speed Index ذکر‌گر اینه که نصفه بالایی کاغذ ما یا این که همون Above the Fold چقدر سریع از دید بصری (Visual) بی آموزش سئو در مشهد  نقص میشه.
پس Speed Index به اندازه و نوع مرورگر ما بستگی داره. به همین برهان با معیارهایی مثل FCP و LCP متفاوته و برخلاف اونها، یه نتقطه اوج تو بار گذاری و اکران کاغذ ما محسوب نمیشه.
 
ترازو Speed Index از نظارت کادر به کادر برگه در هنگام بارگذاری شدن به‌دست میاد و گویا تجارب استفاده کننده در‌این برهه زمانی مجال میباشد. بدین ترتیب اعتنا به مقدار Speed Index ، ادراک خیر از شرایط سرعت کاغذ به ما میده. در واقع مقدار عددی SI ، داده ها عملی مفیدی به ما نمیده. ولی زیرا بی واسطه و یا این که غیرمستقیم به معیارهایی دیگه‌ای مرتبطه، معلوم می‌کنه آیا سئو این معیارها کارساز و اثربخش بوده یا این که خیر.
مقدار Speed Index در گزارش Performance چقدر باشه خوبه؟
نمره Speed Index به اندازه ۱۵٪ از امتیاز Performance در GTmetrix رو تشکیل میده. شیوه نمره‌دهی GTmetrix به SI ، بدین صورته:
 
کمتر از ۱.۳ ثانیه : بهتر
فی مابین ۱.۳ تا ۱.۷ ثانیه: قابل قبول، ولی مستلزم سئو
فی مابین ۱.۸ تا ۲.۳ ثانیه: مقداری وقت گیر‌خیس از حد استاندارد
بیشتر از ۲.۳ ثانیه: خیلی وقت گیر‌خیس از حد استاندارد
چطوری SI یا این که Speed Index رو باصرفه کنیم؟
بیشتر seo‌هایی که روی FCP و یا این که LCP تاثیر بذاره، سبب بهبود Speed Index هم میشه. همینطور بعضا از طریق‌های کاهش فرصت Speed Index دربرگیرنده مورد ها زیره:
 
کاهش برهه زمانی فرصت اجرای فولدر‌های جاوا اسکریپت (Reducing JavaScript execution time)
حدف فولدر‌های جاوا اسکریپت های سوای استعمال (Removing unused JavaScript)
جایگزین کردن کتابخانه های هنگفت جاوا اسکریپت با معدود وسعت ها (Replacing largt JavaScript libraries with smaller alternatives)
سئو First Contentful Paint
seo Largest Contentful Paint
با این درحال حاضر اندیشه نکنید خیلی بی آلایش می‌تونید این فاکتور رو بهبود بدید و می بایست بدونید برای سئو اون به ندرت بالای ۲۰ گزینه موءثر می باشد که ما تا قبل از این در مقاله ها پیشین گفتیم.
 
توده بندی Speed Index
ترازو Speed Index ذکر‌گر اینه که محتوای ورقه چقدر سریع از حیث بصری قابل رویت میشه؛ خصوصا محتوای مو جود در Above the Fold .
فرصت این میزان بستگی به نوع مرورگر ما داره. همینطور این ترازو یه نتقطه اوج وجود ندارد که در یک لحظه خاص اندازه گیری بشه. بلکه به وسیله فرمول‌های ریاضی احتساب میشه. پس میشه خاطرنشان کرد SI بیشتر یه واحد سنجش آزمایشگاهیه، تا میزان می دانی.
البته مثل بقیه معیارهای بخش Performance مشاجره تجربیات کاربری رو غرض قرار میده و برای همین، seo Speed Index مهمه.
 
همینطور میشه از مجال Speed Index متوجه بشیم که سئو‌هایی که روی بقیه معیارها و خطاهای جی تی متریکس اجرا دادیم، تاثیر نصیب بوده یا این که خیر. به این دلیل که Speed Index یه واحد سنجش جامع است که از دیگر معیارها و مشکلات اثر می‌گیره و یک واحد سنجش غیروابسته وجود ندارد.
 
Largest Contentful Paint چیست؟
یک کدام از مهم ترین پارامتر گزارش Performance در gtmetrix پارامتر LCP (Largest Contentful Paint) می‌باشد و در حدود ۲۵ درصد از نمره Performance به LCP متعلق می باشد. درواقع از فی مابین پارامترهای GTMetrix می‌تونیم بگیم جزء دو تای رفیعتر می‌باشد.
ترازو Largest Contentful Paint مجال اکران مطرح ترین محتوای کاغذ رو اندازه گیری می‌کنه و خوب از FCP میباشد. LCP تو ورژن قبل GTmetrix جایگاهی نداشت و هم اکنون به لطف Google Lighthouse وارد GTmetrix تازه گردیده. ابزارهای اندازه گیری سرعت هر کدوم به صورت خاصی LCP رو احتساب می‌کنن. ولی GTmetrix تازه وسیع ترین محتوایی که در نصفه بالایی ورقه (Above the Fold) باشه رو به‌تیتر LCP در لحاظ می‌گیره. بایستی کارایی کنیم تفاوت فرصت FCP و LCP حدودا ناچیز باشه.