آیا به در حال حاضر برایتان پیش آمده که بخواهید اعتبار دامنه تارنما را به یکی از مشتری هایتان یا یک کدام از همکارهای تازه واردتان که هیچ گونه آشنایی گذشته از seo ندارن آموزش سئو مشهدد توضیح بدهید، اما ندانید که از کجا می بایست شروع فرمائید؟! یا شاید هم به عنوان یک متخصص سئوی مبتدی و تازه کار مشتاقید با این مضمون‌ مهم دنیای سئو بیشتر آشنا شوید. در این راهنما با لهجه ساده می‌بینیم که اعتبار دامنه چیست. موزش سئو در مشهد
فهرست
خواسته از اعتبار دامنه چیست؟
اعتبار دامنه (Domain Authority یا به اختصار DA) امتیازی دربین 1 تا 100 می باشد که مبنی بر وضعیت درجه بندی وب سایت ها به دامنه هر سایت داده میشود. در واقع این عدد به تک تک یک وب سایت داده می‌گردد و نه به برخی از صفحه ها آن.
این فاکتور بوسیله خود گوگل معرفی نشد! بلکه MOZ به عنوان یک کدام از مهمترین منابع و ابزارهای سئو چنین پارامتری را تعریف کرد. ولی از آنجایی که DA از همان استارت فاکتور بسیار موءثر و گویایی بود، تخت گاز در بین متخصصین سئو ترویج پیدا کرد و به یک فاکتور دوستداشتنی و مهم برای تفحص میزان اعتبار وبسایت ها تبدیل شد.
اعتبار دامنه وبسایت در واقع می‌تواند شرایط درجه بندی صفحه های یک وبسایت را در SERP (ورقه نتایج موتورهای جست و جو) پیشبینی کند. طبیعتاً هر چه عدد Domain Authority بالاتر باشد، یعنی میانگین جايگاه بندی صفحات این وبسایت وضعیت بهتری داراست.
نکته قابل توجه؛ DA یکی‌از مقایسه ای است!
بله، عدد اعتبار دامنه وضعیت جايگاه بندی سایت را نماد میدهد، البته نه موقعیت مطلق آن را؛ بلکه میگوید حالت این سایت به نسبت سایت های دیگر چه طور هست!
به عنوان مثال وب سایت قدرتمندی مانند Facebook.com را تصور کنید. در شرایطی‌که این وب سایت یک میلیارد بک لینک تازه بگیرد، عدد DA آن بالا رفته و DA سایر سایت ها زیر می رود. چون وب سایت های دیگر به نسبت این تارنما، قدرت کمتری پیدا می کنند.
در ضمنً باید اشاره کنیم که رقابت در اعتبار دامنه های بالا (به عنوان مثالً بالاتر از 70) بسیار تنگاتنگ هست. به همین خیال و خاطر هست که رسیدن از DA 20 به 30 بسیار شل تر از رسیدن از DA 70 به 80 است.
آپدیت اعتبار دامنه وب سایت در سال ۲۰۱۹
اوایل سال 2019 بود که آپ تو دیت Domain Authority 2.0 توسط MOZ معرفی شد. در این به روز جدید، از الگوریتم یادگیری ماشین قدرتمندتری به کارگیری می‌گردد تا پیشبینی گردد که گوگل چه قدر از این دامنه در نتایج خود به کارگیری می کند.
طبق این آپ دیت از جمله در‌صورتی‌که احتمال این که دامنه A در نتیجه ها گوگل نماد داده خواهد شد بیشتر از احتمال نمایش دامنه B باشد، عدد Domain Authority دامنه A هم بیشتر از دامنه B می‌باشد.
اعتبار دامنه در وب سایت های صفر
فرض نمائید وب سایتی جدید طراحی شده و هیچ کاری هم برای سئو آن انجام نشده هست. دراین‌صورت اعتبار دامنه این سایت «۱» خواهد بود. حالا هر چه زمان یپیش برود و تکنیک های سئوی بیشتری روی این تارنما پیاده گردد، این عدد بیشتر و بیشتر می‌گردد.
روش محاسبه اعتبار دامنه چیست؟
ابزارهایی مانند MOZ برای محاسبه اعتبار دامنه یک تارنما، تمامی صفحه های آن سایت را که در موتورهای جست و جو ایندکس یا شناسایی شده اند، نظارت می کند. بعد از آن مطابق ده ها عامل مختلف، یکی‌از به اعتبار دامنه آن وب سایت می دهد.
عنایت اعتبار دامنه و توضیح آن به گویش معمولی
به طبع شما هم این را می دانید که توضیح دادن سئو و مزایای seo قادر است فعالیت خیلی دشواری باشد مخصوصا در صورتی‌که بخواهید جوری توضیح بدهید که فرد از شنیدن آن تمامی اطلاعات نترسد. کانسپت های زیادی درین بین وجود داراست اما نکته ی مهم این می باشد که شما به طوری این مقوله را به این افراد علل خصوص به مشتریان خود توضیح دهید که آنها متوجه این امر اصلی شوند و بدانند چه نوع اقداماتی در این فی مابین قادر است سبب شود تا کسب و کار آنها رونق گیرد. توصیه ما به شما این هست که این موضوع را به ساده ترین موقعیت ممکن توضیح دهید چراکه این مورد به اندازه ی کافی برای افراد غیر آشنا با سئو بغرنج خواهد بود.

مهم‌ترین فاکتورهای سکو بندی صفحه های در ورقه نتایج جست و جو

فاکتورهای جايگاه بندی به هنگام جستجوی مخاطب
فرض نمایید کاربری می‌خواهد در اینترنت سرچ کند. پس یکی از موتورهای جست و جو را باز می کند و چیزی را تایپ می کند. سپس معطل مشاهده نتیجه جست و جو میشود. حال به نتیجه سرچ کاربر فکر کنید. چرا این سود به کاربر نمایش داده شده است؟

ادله این می باشد که فاکتورهای مرتبه بندیِ جست و جو به این بهره رسیده اند که اینها بهترین نتایج جست و جو برای پرسش یا کلمه و واژه کلیدی ای می‌باشند که کاربر آن را وارد کرده است.

از آنجایی که دامین اتوریتی می خواهد سکو بندی کل صفحه های یک سایت را تخمین بزند، پس فاکتورهای مرتبه بندی گوگل، همان فاکتورهایی می‌باشند که در به حساب آوردن اعتبار دامنه عنایت دارا‌هستند.

در پی مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در اعتبار دامنه را مرور می کنیم.

۱- ارتباط محتوا با صفحه
محتوای درون صفحاتِ سایت می بایست با هدفی که از ساخت آن برگه داشته اید همسو باشد. نوشتن یک تیتر فریبنده برای محتوایی که ارتباطی به آن ندارد کاربران را فراری میدهد. همینطور گوگل هم با الگوریتم های پیشرفته خود این عدم هماهنگی را می‌فهمد و شمارا به سکو های رفیعتر خود نخواهد برد.

۲- تعداد بک لینک و پیوند ها
در شرایطی که بپرسید که مهم ترین عامل ارتقا مرتبه بندی صفحه های و افزایش اعتبار دامنه سایت چیست، پاسخ قطعاً بک لینک ها هستند. بک لینک ها رأی پشت گرمی وبسایت های دیگر به شما محسوب می شوند (به خصوص در حالتی که از نوع Follow باشند).

بک لینک ها به حدی برای گوگل اساسی می‌باشند که در همان سال های دور که الگوریتم های آن بسیار محدودتر بودند، الگوریتم Page Rank وجود داشت که واحد سنجش اعتبار سایت ها را مبنی بر تعداد و کیفیت بک لینک های آن می سنجید. اما رفته رفته الگوریتم های دیگر هم به یاری Page Rank آمدند تا روی محتواها و تشخیص طبیعی بودن بک لینک ها هم استیناف بیشتری داشته باشند.

کلاً هر چه بک لینک و پیوند های بیشتر و با کیفیت تری داشته باشید، هم DA درجه بالاتری در نتایج گوگل خواهید داشت و هم DA بالاتری خواهید گرفت.

۳- کیفیت پیوند ها

کیفیت لینک و پیوند ها
یادمان باشد که کیفیت از مهم‌ترین مباحثی است که در مقوله بک لینک سازی می بایست به آن توجه کنیم. کیفیت بک لینک به اندازه ای اساسی می‌باشد که عالی می باشد به جای تعداد زیادی بک پیوند بی کیفیت، فقط چند بک لینک و پیوند کیفیت عالی در هر ماه بگیرید.

از کدام سایت ها عالی است بک پیوند بگیریم؟ نخستین از تمامی تارنما هایی که خودشان هم بک پیوند های زیادی گرفته اند. به‌دنبال آن نیز می اقتدار اظهار‌کرد وبسایت هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند. همینطور به طبعً به سراغ وب سایت هایی بروید که ارتباط موضوعی با شما دارا‌هستند. این برای گوگل بسیار اساسی می‌باشد که لینک و پیوند هایتان از منابع مرتبط دیگر باشد.

در صورتی می خواهید با بک پیوند ها و نقش آن‌ها در سئوی وب سایت ها بیشتر آشنا شوید، می توانید خصوصی به راهنمای «نقش بک پیوند در بهینه سازی» بزنید.

مهم ترین دست اندرکاران مؤثر در عدم سکو گیری تارنما
در‌صورتی‌که یک صفحه از تارنما رتبه درستی نگیرد، فقط دو استدلال در این بین می تواند سبب این عدم مرتبه گیری خواهد شد:

برگه هیچ ارتباطی با مورد و محوریتی که از آن انتظار می رود نداشته باشد.
برگه نتوانسته با دریافت بک لینک اعتبار کافی را از وبسایت های دیگر به دست آورد.
نام های دیگر اعتبار دامنه در ابزارهای متعدد
همان طور که گفتیم نام Domain Authority ابداع MOZ بود. به همین عامل هم نام واحد و مشترکی برای آن وجود ندارد. برای مثال این فاکتور در الکسا با نام «Competitive Power» یا همان توان رقابتی نمایش داده میشود. در SEMrush این پارامتری را با نام امتیاز اعتباری یا «Authority Score» می‌شناسیم.

باید بدانیم که همگی این ابزارها مشابه یکدیگر هستند و یک فعالیت را اجرا می دهند. اما این که شما کدام یک را برای سنجش وبسایت تعیین می کنید به خواست خودتان بستگی دارااست.

استیناف اعتبار دامنه تارنما خود یا سایر افراد
شل و ول ترین رویه پی بردن اعتبار دامنه تارنما، استفاده از خود ابزار MOZ می‌باشد. در داشبورد این ابزار و از منوی سمت چپ، مورد «Link Explorer» را تعیین نمایید. یا در نصیب «Keyword Explorer» گزینه «SERP Analysis» را انتخاب فرمائید.

حالا کافی می باشد دامنه مد نظرتان را در نوار جست و جو وارد نمایید تا عدد DA آن را ببینید.



چه قدر می توان به عدد اعتبار دامنه سایت متکی بودن کرد؟
شکل دیگر این سؤال اینگونه می باشد: آیا می توان اعتبار دامنه را بازنویسی کرد؟ بله! عدد دامین اتوریتی میتواند مصنوعی باشد. وب سایت هایی می‌باشند که با برگزاری کمپین های ناگهانی یا دریافت بک لینک و پیوند های مصنوعی بیش تر از حد، در بازه زمانی کوتاهی به عدد بالایی از اعتبار دامنه می رسند.

پس رویکرد تشخیص حقیقی بودن اعتبار دامنه چیست؟ می توانید از ابزارهایی مانند «Website بهینه سازی Cheker» استعمال نمائید. در این ابزار در نصیب «Check History of Domain Authority» می توانید تاریخچه اعتبار یک دامنه خاص را پژوهش فرمائید.



در حالتی‌که نموداری که نشان داده می شود در یک دوران بسیار کوتاه، رویش زیاد داشته، احتمالاً بایستی فرض را بر این بگذاریم که اعتبار این دامنه حقیقی و واقعی نیست. در یک نمودار اعتبار دامنه حقیقی و واقعی، تغییرات ملایم و آهسته هستند.

دنیای رقابتی بک پیوند ها را دور از شوخی بگیرید

دنیای رقابتی لینک ها را بدون شوخی بگیرید
شاید به نظر شما هم منصفانه نباشد، چراکه بعضی از تارنما ها دارای هزاران بک لینک می‌باشند و اعتبار فوق العاده ای دارا‌هستند و بعضی دیگر تنها تعداد محدودی بک لینک و پیوند دارند. پس رقابت فی مابین این دو نمی تواند عادلانه باشد. بله صراحت دارد دقیقاً همینطور می‌باشد.

ولی شما می بایست بدانید که در‌این میدان رزم در کدام مجموعه می‌خواهید قرار بگیرید. تیمی که کلیه سلاح های جنگی را دارد یا تیمی که تنها با آب پاش مهیا رزم گردیده است. مالامال واضح هست که یک تیم سئوی قوی و پیش کسوت درین در میان می‌تواند به شما کمک کند تا در تیم توانمند تر قرار گیرید و با بهبود بهینه سازی تارنما خود شانس بیشتری برای چیره شدن داشته باشید.

کاربرد اعتبار دامنه چیست؟
همانطور که اشاره کردیم، اعتبار دامنه تارنما به نوعی حالت سئوی آن وبسایت را روشن می کند. بدین ترتیب از عدد DA می توان فهمید که آیا این سایت سئوی خوبی دارد یا نه.

برای مثال فرض نمائید می‌خواهید به یک سایت رپورتاژ بدهید. خب میدانیم که بهتر می باشد رپورتاژهایمان را به وب سایت هایی بدهیم که سئوی خوبی دارا هستند. در این صورت زمانی از چنین تارنما هایی بک لینک می گیریم، اعتبار این بک لینک ها هم بیشتر می‌باشد. اکنون یک کدام از روش هایی که خواهیم توانست از موقعیت رتبه بندی وبسایت مد لحاظ باخبر شویم Domain Authority آن می باشد.

خلال این زمانی میخواهید به وبسایت هایی که پیش از اینً بهینه سازی کرده اید در رزومه تان اشاره نمایید هم می توانید این عدد را بیاورید. در گزارش هایی نیز که به عنوان دارای تخصص بهینه سازی به کارفرمای خود می دهید، می توانید به رشد عدد DA اشاره فرمایید.

تفاوت اعتبار لینک ها در سایت های مختلف

تفاوت اعتبار لینک ها در سایت های متعدد
منحنی بالا نشانی از ارتباط اعتبار یک سایت و ترازو بک لینک های جانور در آن سایت است. لینک به چنگ آوردن از وبسایت های گرانقدر تر می تواند اعتبار بیشتری را به نسبت وب سایت های کوچک و وبلاگ ها برایتان به ارمغان آورد.

پس برای آغاز دریافت بک لینک، اول با ابزارهای آنالیزی مانند MOZ اعتبار دامنه و دیگر پارامترهای وبسایت های مد نظرتان را بسنجید تا بتوانید در راه درستی از پیوند سازی قدرم بردارید.

واحد سنجش مشقت کلمه کلیدی، فاکتوری امداد کننده برای رسیدن به DA بالا
اگر در فرآیند پژوهش لغات کلیدی می خواهید کلماتی را گزینش فرمائید که شانس شما را برای ارتقاء DA بالا ببرند، باید رنج کلمات کلیدی را رصد کنید. رنج یا Difficulty کلمه ها کلیدی را می توانید در قسمت Keyword Research ابزار MOZ ببینید.

مثلا عدد رنج عبارت «مربیگری بیسبال» ۴۶ می‌باشد. این در حالی است که عبارت «مربیگری اسکواش» عددی با مشقت ۱۸ را به شما نمایش خواهد داد. چراکه این ورزش کمتر از بیسبال برای عموم مردم شناخته شده است، پس محتوای کمتری از آن جان دار است و شما با رقبای کمتری دراین مورد به رقابت خواهید پرداخت.