10 سال از هنگامی که الگوریتم پنگوئن گوگل معرفی شد، می‌گذرد. این الگوریتم چندین به‌روزرسانی داشته و به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل گردیده است. در بیشتر مورد ها، گوگل ادعا می‌کند که بسیاری از لینک و پیوند‌های بی‌کیفیت آنلاین را نادیده می‌گیرد؛ اما همچنان مراقب الگوهای غیرطبیعی مانند PBN، تبادل لینک و لینک‌های خروجی غیرطبیعی می باشد. در حال حاضر بهتر می باشد تحقیق کنیم الگوریتم پنگوئن در seo چه تأثیراتی دارد.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟
در سال 2012، گوگل به‌طور رسمی «به‌روزرسانی الگوریتم Web Spam» را راه اندازی کرد که به‌صورت خاص لینک و پیوند‌های اسپم و پیوند‌های غیرطبیعی تشکیل شده را مورد هدف قرار می دهد.

الگوریتم Web Spam بعد ها از طریق توئیت مت کاتز (Matt Cutts) که در آن زمان مدیر گروه Web Spam گوگل بود، به‌عنوان به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن رسماً شناخته شد. گوگل رسماً الگوریتم Web Spam را پنگوئن نام‌گذاری کرد. هیچ استدلال رسمی در امر اینکه این اسم از کجا آمده می‌باشد، وجود ندارد.

قبل از الگوریتم پنگوئن، حجم لینک‌ها نقش مهمی در جايگاه‌بندی صفحات هنگام خزیدن (Crawl)، ایندکس (Index) و تجزیه و رسیدگی (Analyzed) توسط گوگل داشته می‌باشد. لذا قبل از الگوریتم پنگوئن در سئو مهم نبوده که از کجا، چطور و چقدر پیوند دریافت می‌کنید. این امر سبب می شد در هنگام درجه‌بندی جستجو، صفحه ها بی‌کیفیت در جایگاه برتری نسبت به آنچه باید باشند، ظاهر شوند.

چرا الگوریتم پنگوئن مورد نیاز بود؟
مبارزه و عملکرد گوگل برای کیفیت پایین حاصل، با الگوریتم پاندا استارت شد و الگوریتم پنگوئن یک دستیار خوب برای پیکار با این نبرد بود. این الگوریتم یک پاسخ و اقدام اساسی برای مراحل تغییر دادن نتایج گوگل از طریق ایجاد کرد پیوند کلاه سیاه بود.

مت کاتز در کنفرانس SMX سال 2012 می گوید:

ما به آن چیزی نگاه میکنیم که برای تقابل با محتوای کم کیفیت طراحی شد‌ه‌است. این امر به وسیله الگوریتم پاندا شروع شد، اما متوجه شدیم که همچنان مقدار زیادی Spam (هرزنامه) وجود دارااست که الگوریتم پنگوئن برای رویا رویی با آن طراحی شد.

هدف این الگوریتم خریداری کردن در دست گرفتن بیشتر و کاهش اثربخشی تکنیک‌های ساخت لینک Spam و لینک های سیاه و سفید بود. پنگوئن با فهم و شعور و پردازش پیوند‌های خروجی که از وبسایت‌های دیگر به عنوان بک لینک دریافت میشد، عملکرد کرد که این اعتقاد را پیدا کند که لینک و پیوند‌های طبیعی، معتبر و مرتبط که به آن‌ها اشاره کرده‌اند، به تارنما مقصد مشوق می‌دهند. در واقع تشخیص می بخشید که واقعا وبسایت‌ها دوست دارا هستند به وب سایت مقصد پاداش بدهند یا این لینک و پیوند‌ها توسط تارنما مبدا ساخته شده و خریدنی نبوده می‌باشد.

الگوریتم پنگوئن در سئو فقط با لینک و پیوند‌های خارجی سر و عمل داراست؛ به لینک‌هایی که به سایت ما داده شده، نگاه می‌کند و کاری با لینک های خروجی سایت ندارد.

تأثیرات اولیه الگوریتم پنگوئن
طبق آمارهای گوگل، زمانی که الگوریتم پنگوئن نخسین بار در آوریل سال 2012 فعال‌ساز‌ی شد، بیش از 3 درصد از نتایج جستجو را ذیل تأثیر قرار داد. الگوریتم پنگوئن نسخه 2.0، چهارمین به‌روزرسانی (با فعال سازی اولیه) خود را در ماه مه 2013 منتشر کرد و تقریباً 2.3 درصد از آحاد درخواست‌ها را ذیل تأثیر قرار اعطا کرد.

گفته می‌شود در هنگام فعال‌ساز‌ی، دو اقدام کلاه سیاه را مورد هدف قرار داده است، ولی یار و همدم با این‌ها طرح‌های متعدد لینک‌سازی و بهینه‌سازی بیش از حد کلمه ها کلیدی را مورد هدف قرار داده است. طرح‌های متعدد پیوند‌سازی، یک اصطلاح است برای طریق‌های تشکیل داد لینک غیرطبیعی، دریافت لینک‌های کلاه سیاه (بک لینک و پیوند‌های بی‌کیفیت و بی ارزش)، تبادل لینک، خرید بک لینک و پیوند و سایر شیوه های دریافت لینک و پیوند‌های غیرطبیعی که گوگل فهرستی از آن‌ها‌را تهیه و تنظیم کرده است.

فعال‌سازی نخستین الگوریتم پنگوئن گوگل با مقصود تشخیص محتواهایی که بیش از حد از لغت ها کلیدی استعمال می‌کردند بوده است. همچنین پنگوئن آن زمان با الگوریتم پاندا که بیشتر به‌عنوان الگوریتم کیفیت محتوا و وب سایت در نظر گرفته می شد، مرتبط شد.



به‌روزرسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل
از وقتی که الگوریتم پنگوئن گوگل در سال 2012 راه‌اندازی شد، یکسری به‌روزرسانی داشته می باشد. به همین عامل انتظار می رود که یک‌سری ترفند دیگر به‌عنوان به‌روزرسانی الگوریتم ناشناخته در تاریخ ثبت شده باشد.

الگوریتم پنگوئن نسخه 1.1: 26 مارس 2012
در این به‌روزرسانی، تغییری در الگوریتم‌ها شکل نداده می‌باشد؛ بلکه تغییرات مربوط به به‌روزرسانی داده های باطن الگوریتم است. وب‌تارنما‌هایی که جریمه شدند، استارت به تطهیر طرح های مختلف پیوند سازی کردند و پیوند‌های غیرطبیعی خود را از در میان بردند. با این حال وب سایت‌ها رو به بهبود بودند. سایت‌هایی که در نخستینِ فعال‌سازی شناسایی نشدند، در این به‌روزرسانی شناسایی شده و جریمه برای آن ها در نظر گرفته شد.

الگوریتم پنگوئن نسخه 1.2: 5 اکتبر 2012
به‌روزرسانی مربوط به اطلاعات دیگری بود، این به‌روزرسانی بر عبارت‌های جستجو گویش انگلیسی و در بین‌المللی تأثیر گذاشت.

الگوریتم پنگوئن نسخه 2.0: 22 مه 2013
این نسخه از حیث فنی پیشرفته تر از نسخه‌های قبلی بود و نحوه تأثیر الگوریتم پنگوئن را بر نتایج جستجو تغییر و تحول بخشید. پنگوئن نسخه 2.0 حدود 2.3 درصد از جستجوهای انگلیسی و سایر زبان‌ها را به تناسب زیر تأثیر قرار اعطا کرد.

الگوریتم پنگوئن نسخه 2.1: 4 اکتبر 2013
تنها به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن که در همان سال اعمال شد و 1% از جستجوها را تحت تأثیر قرار داد؛ در حالی که هیچ توضیح رسمی از سمت گوگل وجود نداشت. داده ها آرم می دهند که به‌روزرسانی الگوریتم به نسخه 2.1، در عمیق تر نگاه کردن به وب‌وبسایت‌ها و افزایش اعتنا خزنده‌ها بوده و گسترش نیکی داشته هست. همچنین تجزیه و تحلیل بیشتری درباره ی اینکه طرح های لینک سازی و پیوند‌های اسپم وجود دارد یا خیر، جاری ساختن داده می‌باشد.

الگوریتم پنگوئن نسخه 3.0: 17 اکتبر 2014
در حالی که این به‌روزرسانی تبارک نامیده می‌شد، در واقع یک به‌روزرسانی دیگر از داده ها بود. کسانی که تحت تأثیر به‌روزرسانی های قبل بودند، به آن ها اجازه بازیابی و جبران را می‌بخشید، در حالی که بخش اعظمی از افراد به طرح های پیوند سازی اسپم ادامه دادند و از تأثیرات قبل فرار و گریز کردند، با این بروزرسانی، تأثیرات و تغییراتی را در وب سایت مشاهده کرده و متضرر شدند.

پیر فار (Pierre Far) کارمند گوگل، این قضیه را در پروفایل گوگل (Google+ Profile) خود تأیید کرد و خاطرنشان کرد: انتشار این به‌روزرسانی تعدادی هفته طول می‌کشد و همچنین 1 درصد از جستجوهای انگلیسی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.



الگوریتم پنگوئن نسخه 4.0: 23 سپتامبر 2016
تقریباً دو سال بعد از به‌روزرسانی نسخه 3.0، آخرین به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن راه اندازی شد. تبارک‌ترین تغییر و تحول این بود که الگوریتم پنگوئن، بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد.

وقتی‌که یک الگوریتم فراتر رفته و به بخشی از هسته تبدیل می شود، به‌این مضمون‌ نیست که تلاش الگوریتم تغییر کرده است یا ممکن است به شدت تغییر کند، به این مضمون‌ می باشد که درک گوگل از الگوریتم تغییر کرده نه خود الگوریتم. در واقع این مورد بیان می‌کند تجزیه و چک و پردازش‌های گوگل قدرتمند تر می‌گردد و این الگوریتم‌ها به امداد الگوریتم‌های اصلی میروند تا اعتنا و ادراک گوگل بیشتر شود.

اینک هم‌زمان با هسته گوگل الگوریتم پنگوئن، وب‌تارنما‌ها و لینک‌ها را در زمان واقعی بررسی می‌کند. این بدان معناست که شما می‌توانید تأثیرات آنی لینک سازی خود را ببینید. پنگوئن نسخه تازه لینک و پیوند‌ها را جریمه نمی کرد بلکه آن ها را بی بها میکرد.

همان‌طور که گفته شده می باشد، اطلاعات رسمی و یا تجربیات های شخصی در زمینه ی جریمه های الگوریتمی مربوط به پیوند‌ها هنوز وجود داراست. اطلاعات منتشرشده به وسیله متخصصین سئو در سراسر فقید و همچنین کاهش سکو‌بندی از طریق فایل Disavow، بعداز نسخه 4.0 الگوریتم پنگوئن این باور را تقویت کرده است.