یکی‌از مهم‌ترین بخش های بهینه سازی ، سئو فوتر سایت footer است که سوالاتی مثل ، آیا تعداد پیوند ها در فوتر مداقه دارد؟ چه متنی باید در فوتر نوشته شود؟ چه لینک ها و مطالبی برای قرار خریداری کردن در فوتر تارنما مناسب تر هستند؟ مطرح می گردد. راجع به سئو فوتر مطالب زیادی مطرح می شود و بیشترین مشاجره در امر با لینک و پیوند هایی می‌باشد که در‌این نصیب تارنما قرار می گیرند. به حیث می رسد موتورهای جستجو ، ارزشی برای لینکهای فوتر به اندازه سایر لینک و پیوند های صفحه قائل نیستند و پیوندهایی که در فوتر قرار دارد آخرین آموزش سئو مشهد

 لینکهایی میباشند که توسط گوگل تحقیق می گردند و هرچه لینکهای بیشتری در ورقه وجود داشته باشد ، تاثیر لینک های فوتر کمتر نیز می‌گردد. همچنین کاربران توجه کمتری به لینک های جان دار در فوتر دارا‌هستند.
 
معمولا درج ورقه شبکه های عمومی ، آدرس و اطلاعات تماس ، کپی رایت ، برخی از صفحات اصلی وب سایت در فوتر قرار داده می‌شوند.

ویژگی لینک و پیوند های فوتر سایت
از‌آنجا که قانون ها بهینه سازی برای سئو فوتر وبسایت نسبت به قبلی تغییر کرده می باشد ، قرار دادن لینک و پیوند های زیاد در فوتر ارزشی ندارد. بهترین عمل این هست که فوترهای گران قدر و پر‌از لینک و متن زیاد را فراموش نمائید و به بهینه سازی و تولید یک فوتر مناسب فکر کنید.
 
سایت های زیادی را مشاهده می کنیم که لینک و پیوند سازی زیادی را در فوتر خود اجرا داده اند. اگرچه در پیشین این کار تاثیر زیادی در سئو داشت ، البته امروزه به هیچ وجه اینگونه نیست.
 
لینک و پیوند های فوتر ، کمترین ارزش را برای موتورهای جستجو دارند
در بیشتر مواقع ، پیوند های فوتر آخرین لینکهای جانور در شیت هستند ، مگر اینکه هیچ لینک دیگر در محتوای کاغذ وجود نداشته باشد. به همین دلیل بها زیادی از نگاه موتورهای جستجو ندارند
 
لینکهای فوتر CTR بسیار کمی دریافت می کنند
به این دلیل که لینک های فوتر کمترین ترازو بازدید توسط کاربران را دارند ، نرخ کلیک بسیار پایینی خواهند داشت. به این ترتیب در معیارهای تصمیم گیری الگوریتم های گوگل برای جايگاه بندی وبسایت ها ، تاثیر چندانی ندارند.
 
لینک و پیوند سازی بیشتراز حد در فوتر اشتباه هست
به کار گیری بیش از حد از لینک ها در فوتر می توانند موجب کاهش توان شیت و از دست رفتن جایگاه آن به علت فرایند انتقال link juice شود.
 
نوشته‌ی علمی پیشنهادی: link juice چیست؟
 
ولی این مفاد به‌این معنا نیست که نباید به لینک سازی و درج مطالب در فوتر بی توجه بود. بسیاری از سایتها ، اعم از بزرگ و کوچک ، همچنان از فوتر به عنوان منبعی برای قرار دادن لینک های مهم به کار گیری می کنند و کماکان می توان به تاثیر پیوند های فوتر در seo اشاره کرد.
 
توجه به انکرتکست پیوند های فوتر عنایت زیادی دارد ، زیرا در کل صفحه های یک سایت تکرار می‌گردد.
 
توجه به جذابیت بصری در سئو فوتر
نکته دیگر در seo فوتر ، اعتنا به جذابیت بصری و زیبایی گرافیکی آن است. که تاثیر زیادی در بهبود تجربیات کاربری نیز داراست.
 
معمولا تعداد ستون های فوتر نباید بیش تر از 3 ستون باشد و حجیم کردن این بخش از سایت در کاهش سرعت تارنما نقش دارد.
 
چندین قاعده کلی درباره ی با سئو فوتر:
برای اینکه فوتر تارنما شما کم حجم و بهینه باشد قطعا اصول پایین را رعایت نمائید.
 
از عبارات کلیدی زیاد در فوتر استعمال نکنید
پیوند های اثر گذار و مختصری را در فوتر قرار دهید
از به فعالیت بردن تصاویر در فوتر خودداری کنید
از انکرتکست مناسب برای لینک های فوتر به کار گیری نمائید
کلاً یک تا 3 ستون را برای فوتر تشکیل داد فرمایید
قرار دادن یک دکمه بازگشت به بالای کاغذ در فوتر ضروری است