چه‌گونه گوگل بات با فایل robots.txt اخلاق می کند؟

در حالتی‌که گوگل بات فایل robots.txt را در سایتی مشاهده کند، قبل از پایش وبسایت آن را پردازش می کند.
چنانچه گوگل بات فایل robots.txt را در سایتی مشاهده کند، غالبا از دستورات آن پیروی می کند.
اگر که گوگل بات خطایی را در در هنگام دسترسی به فایل robots.txt مشاهده کند، بخش های غیر قابل درک وبسایت را پایش نخواهد کرد. آموزش سئو مشهد
از سهمیه پایش خود درست به کار گیری نمائید
هر وب سایتی از نظر گوگل بات دارای سهمیه پایش محدودی می باشد. به این مضمون‌ که گوگل بات بعداز ورود به سایت تقریبا تعداد صفحه های مشخصی را بازبینی می کند. به این ترتیب استفاده درست از این سهمیه به ما یقین می هد که گوگل زمان خود را در وبسایت ما هدر نداده و صفحه ها اصلی تارنما را نادیده نمی گیرد. سهیمه پایشی در تارنما های بسیار گرانقدر و دارای صفحات زیاد، التفات بیشتری پیدا می کند. در چنین وبسایت هایی بد نیست که صفحات بی مداقه تارنما را از دسترس گوگل بلاک کنیم. فقط اعتنا داشته باشید که این امرها با دیگر دستورات قرار گرفته در صفحه ها وبسایت مانند کانونیکال یا تگ های نوایندکس تداخلی نداشته باشد. در صورتی‌که که گوگل بات از آموزش سئو در مشهد  دسترسی به آن صفحه ها بلاک شده باشد، این گونه اوامر را مشاهده نخواهد کرد.
دقت داشته باشید که تمام ربات ها از دستورات  robots.txt تقلید نمی کنند. بعضی از ربات های یابنده آدرس اینترنتی یا دیگر ربات های جاسوسی به جستجوی اطلاعات خصوصی شما در این گونه صفحه های بلاک شده می‌پردازند. اگرچه نهی کردن از دسترسی به صفحاتی مانند صفحه ها ورود یا صفحات رئیس تارنما از طریق robots.txt منطقی به نظر میرسد، البته در حقیقت شما با این کار این صفحات را به این گونه ربات های بد معرفی میکنید. بهتر است در چنین سناریوهایی به تازه ایندکس کردن صفحات پرداخته و صفحات مدیریتی را صرفا در صورت ورود اکانت قابل دسترس فرمایید.
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که نوشته‌علمی فایل robots.txt چیست را تفحص نمایید.
تعریف پارامترهای URL در گوگل سرچ کنسول
برخی از وبسایت ها مانند فروشگاه های اینترنتی محتوای به طور تقریب یکسانی را از طریق یو آر ال ها متعدد و دارای پارامتر نمایش می دهند. در شرایطی که که از دوستداران خرید آنلاین میباشید، مطمئنا محصول ها صفحات را با استعمال از فیلترها محدود تر کرده اید. از جمله فرض می کنیم که شما در یک فروشگاه اینترنتی به کاغذ لباس رفته و نتایج را بر اساس سایز، رنگ یا استایل فیلتر کرده اید. با هر بار تغییر تحول این فیلترها یو آر ال ها مبتلا مقداری تغییر و تحول می گردند:
 
https://www.example.com/products/women/dresses/green.htm
 
https://www.example.com/products/women?category=dresses&color=green
 
https://example.com/shopindex.php?product_id=32&highlight=green+dress&cat_id=1&sessionid=123$affid=43
 
گوگل چه‌گونه می تواند آدرس صحیح برای نمایش در نتایج جستجو را تشخیص دهد؟ گوگل دارای الگوریتم خیر و خوبی برای شناسایی صفحه ها درست در این شرایط می‌باشد، ولی در عین اینک ابزاری در گوگل سرچ کنسول نیز تهیه و تنظیم کرده تا شما توانا به مدیریت این قسمت باشید. درصورتی که که به گوگل اعلام نمایید که صفحه های دارای یک پارامتر به خصوص را پایش نکند، گوگل بات دیگر به آن صفحه های سر نزده و احتمالا از نتایج جستجو نیز منزه خواهند شد. این همان چیزیست که شما می خواهید، به این دلیل که این صفحات موجب تشکیل داد محتوای تکراری شده و وجود آنها در ایندکس گوگل به صلاح تارنما نیست.
 
آیا پایشگرها توانا به یافتن کل صفحه های مهم وب سایت هستند؟
حالا که با تاکتیک هایی برای باور از دور ماندن موتورهای جستجو از صفحات بی التفات آشنا شده اید، میخواهیم در ارتباط طرق بهینه سازی ای حرف کنیم که به موتورهای جستجو در یافتن صفحه ها مهم وب سایت کمک می کند.
 
 در برخی مواقع موتورهای جستجو کارکشته به یافتن بخش هایی از وب سایت به دلیل مبهمی نیستند. دیده شدن آحاد قسمت های سایت از نظر ربات های موتورهای جستجو امری ضروریست. فقط مشاهده شیت اصلی تارنما کفایت نمیکند.
 
 
 
آیا محتوای شما پشت فرم ورود مخفی گردیده است؟
در‌حالتی که مشاده محتوای وبسایت نیاز به ورود به اکانت، پر کردن یک فرم یا پاسخ به یک نظرسنجی دارااست، مورتورهای جستجو قدرتمند به مشاهده آن صفحه های نخواهند بود، به دلیل آن که پایشگرها اقدام به تشکیل داد اکانت و ورود به آن جهت مشاهده محتوا نمی‌کنند.
 
آیا شما به فرم جستجوی وبسایت بسنده کرده اید؟
ربات ها کارکشته به استفاده از فرم های جستجو نیستند. بعضا از افراد بر این باورند که وجود فرم جستجو در وبسایت موجب می‌گردد که موتورهای جستجو بتوانند از تک تک صفحات وب سایت بازدید نمایند.
 
آیا محتوای متنی در قالب یک محتوای غیر متنی مخفی گردیده است؟
از تصاویر و ویدئو ها نبایست برای نمایش متن با هدف ایندکس شدن به کار گرفت. با اینکه موتورهای جستجو نسبت به قبل بضاعت ادراک بالاتری از تصاویر دارا هستند، البته نمی توان خیلی به آن اعتماد کرد. قرار دادن متن در قالب HTML بهترین راه‌حل می باشد.
 
آیا موتورهای جستجو از ساختار سایت شما پیروی می کنند؟
همان گونه که سایت شما برای پیدا شدن نیاز به لینکی در خارج از سایت دارااست، موتورهای جستجو نیز برای یافتن آحاد محتوای وب سایت نیاز به مشاهده پیوند آنها در باطن سایت دارند. چنانچه یکی از صفحات سایت شما در هیچ یک از دیگر صفحه های لینکی نداشته باشد، آن کاغذ از دید ربات ها مخفی خواهد ماند. متاسفانه بسیاری از سایت ها ساختار خود را به گونه ای ایجاد کرد می کنند که بسیاری از صفحات سایتشان از حیث ربات ها در دسترس نیست و در منفعت در نتیجه ها جستجو قرار نمی گیرد.
 
 
 
اشتباهات رایج در ساختار تارنما:
استفاده از ساختار موبایل متفاوت با دسکتاپ
هر گونه ساختاری که در آن منوی مهم تارنما در قالب HTML نیست، مانند منوهای مبتنی بر جاوا اسکریپت. گوگل در فهم و پایش جاوا اسکریپت بهتر شد‌ه‌است، اما هنوز کامل نیست. مطمئن ترین نحوه برای تولید یک ساختار قابل فهم توسط گوگل، ارائه آن به طور HTML می‌باشد.
شخصی سازی یا نمایش ساختارهای متفاوت به کاربران متفاوت
فراموش کردن پیوند دادن به صفحه ها اساسی وب سایت از طریق ساختار مهم وب سایت. دقت داشته باشید که لینک و پیوند ها مسیر رسیدن به صفحه ها جدید هستند.
به همین دلایل می باشد که وجود ساختاری واضح برای وبسایت ضروری می باشد.