موتورهای جستجو همواره در کوشش‌اند تا با ارائه بهترین نتیجه ها به کاربران، سعی خود را بهبود دهند. با اینکه تعریف صفت \\\\\\\"بهترین\\\\\\\" برای هر فردی مختلف می باشد، این موتورها به نه می دانند که چه وب‌وب سایت‌ها یا صفحاتی نیازهای مخاطبان‌شان را برآورده می‌کنند. وب‌وبسایت‌هایی که قرار هست نیاز کاربران را برطرف کنند می بایست ویژگی‌های تحت را داشته باشند:
سهولت در به کار گیری، جستجو و ادراک رراحت مطالب
ارائۀ اطلاعات مرتبط، سودمند و قابل استعمال به استفاده کننده
طراحی ماهر و هم خوانی بودن با مرورگرهای مختلف و تازه
داشتن محتوای کیفیت خوب، جالب و قابل استناد
با وجود بسط‌های روزافزون تکنولوژی، درکی که موتورهای جستجو از متون، تصاویر یا ویدیوها دارا هستند، هنوز با ادراک و شعور انسانی قابل مقایسه نیست. موتورهای آموزش سئو در مشهد جستجو، همچنان برای درجه‌بندی محتوا وابسته به اطلاعات متا می باشند (در اینجا دعوا لزوماً بر رمز متاتگ‌ها نیست). این اطلاعات معمولاً مربوط به چگونگی تعامل کاربران با وب سایت‌ها و صفحه ها بوده و مرجع مهم موتورهای جستجو برای تشخیص کیفیت وب‌وبسایت‌ها به شمار می آیند.
تاثیر تجارب کاربری بر سئو و رتبه‌بندی وب سایت‌ها
معمولاً موتورهای جستجو در فعالیت خود متغیرهای معدودی را مستقیماً در نظر می گیرند، برای مثال عبارات کلیدی، لینک و پیوند‌ها و ساختار تارنما‌ها. به علاوه این موتورها با به کارگیری از ساختار پیوند‌ها، معیارهای مرتبط با بازدیدهای کاربران و یادگیری ماشینی، فهم و شعور شهودی قابل توجهی از وب سایت‌ها دارا هستند.
قابلیت و امکان استعمال و تجربه کاربری، از این لحاظ در موضع دوم التفات قرار دارا هستند. این دو مولفه، تاثیری غیر بی واسطه اما قابل توجه بر محبوبیت وب‌تارنما‌ها داشته و موتورهای جستجو این محبوبیت را به کیفیت محتوای سایت تفسیر می‎‌کنند. محتوای این تارنما‌ها شاید از نگاه افراد متخصص لزوماً باکیفیت به حساب نیاید، اما چیزی که موتور جستجو در اینجا تشخیص می دهد، تعداد کلیک‌ها و فرصت سپری شده در وبسایت‌ها می باشد.
تشکیل داد یک رابط کاربری منطقی و شل و ول منجر ارتباط مثبت‌تر کاربران تارنما، به اشتراک‌گذاری بیشتر مطالب، بازدید‌های مجدد و شکل‌فراهم نمودن لینک و پیوند‌های متعددتر خواهد شد. برای موتورهای جستجو، این آیه‌ها کلیه دلایلی برای بالا رفتن رتبۀ وب‌وب سایت میباشد.
 
نشان‌های محتوای با کیفیت
1. نرخ مشارکت
زمانی که یک موتور جستجو، شیت نتیجه ها جستجو را به شما نمایش میدهد، در واقع در اکنون رصد کردنِ رفتار شما با لینک و پیوند‌های نمایش داده شده نیز میباشد. در حالتی‌که روی لینک اول کلیک کرده و بلافاصله دکمه برگشت را بزنید، موتور جستجو این عمل را آرم‌ای از نارضایتی شما تلقی می‌کند.
 
موتورهای جستجو در پی \\\\\\\"کلیک‌های زمان بر\\\\\\\" می‌باشند، یعنی کلیک کردنی که بلافاصله بعد از آن دکمه رجوع را نزنید. وقتی چنین کاری در روز بارها و بارها تکرار میگردد، موتور جستجو حجم عظیمی از داده‌ها را در مشت خواهد داشت که مبتنی بر آنها خواهد توانست درباره کیفیت محتوای تارنما‌ها تصمیم‌گیری کند.
 
2. یادگیری ماشینی
گوگل در سال 2011 به الگوریتم درجه‌بندی خود آپدیتی به نام پاندا اضافه کرد. پاندا تغییری شگرف در تشخیص کیفیت وب‌سایت‌ها بود. گوگل شروع به به کار گیری از ارزشیاب‌های انسانی کرد که در ادامه محتوای معدود کیفیت می‌گشتند و به صورت دستی به هزاران وب‌سایت امتیاز می‌دادند. در مرحله آینده از یادگیری ماشینی برای تقلید کردار بشر‌ها استعمال شد. همین که کامپیوترها توانستند یک سایت یا محتوای بی‌کیفیت را به درستی تشخیص دهند، این الگوریتم بر میلیونها وب سایت اینترنتی جاری ساختن شد.
 
فایده نهایی، ترتیب وب سایت‌ها در صفحاتِ نتایج جستجو را بیش از 20% تغییر داد. صحبت اعلام کردن درباره الگوریتم پاندا نیازمند یک نوشته ی علمی جداگانه میباشد، اما در اینجا به همین نکته اشاره کنیم که:
 
قالب‌های سنگین
محتوای خالی
تعداد مقاله‌ها فراوان مشابه و با مورد یکسان
حجم بالای تبلیغات
و محتوایی که به صورت اتومات توسط ربات‌ها تنظیم میشود
می‌توانند سبب شوند که گوگل محتوای شمارا به عنوان یک محتوای کیفیت عالی شناسایی نکند.
 
3. الگوهای لینک و پیوند کردن
موتورهای جستجو مدتی می باشد متوجه شده‌اند که سایت‌های کیفیت عالی‌تر، لینک‌های بیشتری از سایت‌های نادر‌کیفیت‌تر (که تعدادشان بالا است) می گیرند. امروزه، الگوریتم‌های تحقیق لینک و پیوند به صورت قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند، البته شالوده فعالیت همچنان همان هست.