Core Web Vitals چیست و چه ابزاری برای اندازه‌گیری web vitals وجود دارااست؟

بهبود تجارب کاربری وبسایت (User Experience) یک کلید موفقیت بلند زمان برای هر سایتی است. با بهبود UX سایت می توانید تجارب کاربری خیر و خوبی برای کاربران مهیا کنید، فرقی هم ندارد که مالک سایت باشید، به عنوان توسعه دهنده کار نمایید یا اینکه بازاریاب آن وب سایت باشید. Core web vitals به شما یاری می‌کند تا با خوی کاربرانتان آشنا شده و در ادامه آن تجربیات کاربری بهتری برای آن‌ها رقم بزنید.
دسته‌ها:بلاگ سئو سرعت وبسایت سئو
Core Web Vitals چیست؟
Web Vitals یک ابزار کلی و راهکاری می باشد که توسط گوگل برای ارائه ارشاد یک دست برای درک بهتر صفحه های و رابط کاربری سایت تاسیس شده است. این ابزار به شما یاری می‌کند که بدانید کاربران دقیقا چه رفتاری را در وب سایت شما خواهند داشت و سایت شما نیز در چه سطحی از این با صرفه بودن جای‌دارد.
گوگل طی امسال‌ها ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری و گزارش همت از صفحات وب سایت‌ها ارائه کرده است که شاید بتوان گفت مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) بهترین آن می باشد که گزارش‌های این موقعیت را تا یک ماه پیشین پژوهش کرده و به صورت یک دیتا بر روی سرچ کنسول قرار می‌دهد. و این تست توسط ابزار پیچ اسپید اینساید PageSpeed insights اجرا می‌شود.
هر چه قدر بتوانید core web vitals رو بهبود دهید و نمره بالاتری بگیرید، قطعا امپرشن impression بیشتری خواهید گرفت و این یعنی ورودی از طریق موتور جستجو گوگل بیشتر شود و تاثیر مثبت روی بهینه سازی سایت شما خواهد داشت.
3 تا از فاکتور های مهم در Core Web Vitals و چه کار می‌کنند؟
Core Web Vitals زیرمجموعه‌ای از Web Vital ها هستند که روی همه صفحات یک تارنما اجرا شده و هریک مقادیری از سطح باصرفه بودن را برای ما معین می‌کنند. مدیران تارنما‌ها میتوانند با تست وب سایت خود به یاری این ابزار قسمت خاصی از تجربیات کاربری را مشاهده کرده و ببینند که تا چه سطحی روی شرایط با صرفه قرار دارد.
فعلا این شرکت ابزار مشابه تصویر پایین بر روی سه جنبه از نظر تجربه کاربری تمرکز دارد که مشمول بارگیری اول، تعامل و ثبات آخری می‌باشد.
1- Largest Contentful Paint
LCP مخفف Largest Contentful Paint است و معیاری برای اندازه گیری دوران وقتی می‌باشد که بخش بزرگی از محتوای صفحه بار گذاری شده و خلال رندر شدن در viewport برای استفاده کننده مشخص شود. بهترین سعی برای این نصیب پایین ۲.۵ ثانیه هست. بالاتر ازاین حد می‌تواند نرخ خروج استفاده کننده از سایت را ارتقا دهد و از نگاه سئو ایده‌آل نیست.
2- First Input Delay
FID که مخفف First Input Delay هست، معیاری برای رسیدگی موقعیت پاسخگویی یک برگه به تعاملات کاربران می‌باشد. بهترین همت برای این موقعیت هم تحت ۱۰۰ میلی‌ثانیه است.
به عنوان مثال، در صورتی‌که کاربر زمانی که تارنما هنوز در فعلا بارگذاری شدن در این مرحله هست روی لینک و پیوند یا لیست کشویی کلیک کند، معین می‌شود که این تلاش با چه سرعتی در صفحه جاری ساختن می شود. در این مرحله چون مرورگر در حال بارگذاری بخش باقیمانده سایت می‌باشد، تعاملات مخاطب به مکث می‌افتد. توصیه می کنیم مقاله معیارهای First Input Delay (FID) چیست؟ را بازرسی کنید.
3- Cumulative Layout Shift
CLS مخفف عبارت Cumulative Layout Shift هست که معیاری برای اندازه گیری Visual Stability (جابجایی یا پرش یک علمان در هنگام لود صفحه) هست. این ابزار پایداری المان‌های جانور در برگه وب را مشخص و معلوم می‌کند. این عملکرد نیز در شرایط با صرفه بایستی ذیل ۱ دهم ثانیه باشد.
مثلا در بعضا وب سایت‌ها می‌بینیم که به مرور که برگه در درحال حاضر بارگذاری شدن هست، المان‌های دیگری به آن اضافه میشوند. برای مثال لوگو و منوی وب سایت که در بالاترین سطح قرار دارا هستند، یک باره پس از نمایش محتوای متنی وبسایت نمایش داده می‌شوند. یکی‌از‌از سایر از فاکتور های مهم FCP هست و برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی First Contentful Paint چیست؟ بیشتر بخوانید.
چنین موضوعی نشان از این دارا‌هستند که سایت از حیث حق اولویت بندی برای بارگذاری داده‌ها با صرفه نشده هست و همین آیتم تجربه کاربری را از بین می‌برد. به‌این فکر کنید که در‌این مرحله کاربری بخواهد روی یک کدام از لینک‌های جان دار در محتوا یا یک تصویر پیوند شده کلیک کند؛ ظاهر شدن ناگهانی یک المنت باعث کلیک غلط شده و استفاده کننده را به برگه اشتباهی هدایت خواهد کرد.
هرکدام از معیارهای LCP ،FID و CLS زمانی که با ابزار page speed insights آن را تست می کنید در بهترین حالت باید امتیاز بالای ۷۵ را کسب کنند تا نشانه از تجربه کاربری بهینه در سایتی داشته باشند.
ولی هنگام اندازه گیری می بایست این نکته را نیز در لحاظ بگیرید که این استاندارد ۷۵ درصدی باید برای همه صفحات تارنما رعایت شده باشد.
ابزارهای اندازه گیری و گزارش Core Web Vitals
عنایت Core Web Vitals به قدری زیاد هست که گوگل این معیارها را در همه ابزارهای محبوب خود مورد به کار گیری قرار داده تا دقیقا به تجربه کاربری در صفحه ها وب دست یابد و آن‌ها را بهتر فهم کند.
اولی ابزار: مرورگر گوگل کروم
همان طور که در صدر اشاره کردم مرورگر کروم یکی بهترین این ابزار هست. گوگل با قرار دادن ابزار core web vitals درون مرورگر خود بخشی را با عنوان Chrome Experience معرفی کرده که داده‌های اندازه‌گیری کاربر حقیقی وواقعی را برای هر Core Web Vital جمع‌آوری می‌کند.

این داده‌ها با قرار گیری در سرچ کنسول گوگل به صاحبان سایت کمک می‌کند تا با گاز سعی تارنما خود را احتساب و ابزارهایی مانند PageSpeed Insights و گزارش Core Web Vitals نیز برای بهبود آن مورد استفاده قرار گرفته است تا کنسول جستجو را تقویت کنند.

داده‌های ارائه‌شده توسط Chrome User Experience Report راه‌حل نیکی برای مطالعه تجارب کاربری می باشند؛ ولی با توجه به اینکه داده‌ها آپ تو دیت نیست و عموما شامل یک تا سه ماه پیشین می‌باشند، نیاز هست از ابزار آنلاین و لحظه‌ای برای پژوهش web vitals به کارگیری کنیم.



ابزار دوم: Google Page Speed Insights
یکی از دیگر از ابزارهای تحقیق core web vitals که برای مطالعه صفحه ها خاص کاربردی می‌باشد ابزار تست سرعت سایت یا همان PageSpeed Insights (PSI) هست. این ابزار هر Web Vital را با یک پرچم رنگی مشخص می‌کند و اینکه آیا ورقه رسیدگی شده، دستکم استانداردهای لازم برای Core Web Vital را گذرانده است یا خیر؟

دریافت امتیاز ۷۵ با این ابزار می‌تواند یک مقدار حداقلی باشد و در حالتی‌که که صفحه‌ای از سایت کمتر از این مقدار باشد نماد از بهینه نبودن داراست.



ابزار سوم: گوگل سرچ کنسول
گوگل با ترکیبی از این ابزار در سرچ کنسول نیز قابلیت و امکان اندازه گیری را فراهم کرده است. با این تفاوت که در اینجا نیز آمار پاره ای کهن‌تر میباشند، ولی نه به آن اندازه که در مرورگر کروم مشاهده کردیم.

این ابزار به کمک مرورگر کروم و page speed insights امکان پژوهش web vitals را فراهم کرده است که خوشبختانه خلاف روش قبلی محدود به یک صفحه خاص نیستیم؛ بلکه یک روئت کرد میانگین از همگی صفحات وب سایت را در اختیار قرار میدهد.

علاوه بر آمار کلی این قابلیت نیز فراهم شده تا هر برگه را به صورت جدا نیز بتوان مشاهده کرد. در‌صورتی‌که صفحاتی دارای حالت خوب باشند به رنگ سبز، صفحاتی هم که وضعیت وسط یا بد را داشته باشند به رنگ‌های زرد و قرمز قابل فیلتر و تفحص خواهند بود.



ابزار چهارم: seo Spider
استعمال از ابزار Screaming Frog seo Spider که از طریق PageSpeed Insights API داده‌های Core Web Vital را در مشت قرار می‌دهد، محدودیت‌های نمایش صفحه ها یا کهن بودن آمار را ندارد. به این ترتیب به امداد آن می توانید این اطلاعات را برای هر صفحه خاص، یکجا و لحظه‌ای توده نمائید.