از شما می‌خواهم برای لحظه‌ای تصور کنید که یک دیده‌بان هستید در دلِ نزاع. وظیفه دیده‌بان «فهمیدن» می‌باشد. او کسی هست که می‌رود تا از کوه‌ها نقشه برداری کند و موانع بالقوه را بشناسد. او می‌خواهد بداند منزلت فعلی چیست، چه چیزی در پیش رو قرار دارد و چه‌گونه می‌قدرت به مقصد رسید. خروجی آموزش سئو مشهد فعالیت او یک «نقشه راه» می باشد.
 
این بسیار شبیه نقشی می باشد که ما استراتژیست‌های محتوا برعهده داریم. اما از آنجایی که ما انسان‌های صلح طلبی هستیم، به جای درست کردن نقشه‌های جنگی؛ استراتژی بازاریابی محتوای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی تدوین میکنیم.
 
محصول ما یک پلن دقیق است که نرم‌افزار(های) بازاریابی محتوایی شرکت را تعیین می‌کند؛ یک نرم افزار روز آپ دیت یا تقویم محتوا که به ما کمک می‌کند همیشه در مسیر استراتژی بازاریابی محتوای خود قدم برداریم. شاید این شغل بیشتر از دو سه ساعت از ما فرصت نگیرد. البته پشتِ گوش انداختنش آموزش سئو در مشهد سبب میگردد همچنان فرصت، انرژی و منابع مالی را صرف کارهایی کنیم که در حقیقت برایمان سودآور نیستند.
 
امروز قرار هست این حلقه را بشکنیم. می خواهیم یکبار برای همیشه شیوه تشکیل داد یک روز‌نگار محتوایی کاربردی را یادگرفتن ببینیم. پس در صورتی موافق باشید یادگیری را شروع کنیم دیده‌بان‌های عزیز! ‍♂
 
تدوین روز‌نگار محتواتقویم محتوا یا روز‌نگار سردبیری چیست؟
اولیه از همه بیاید یک تعریف‌و‌تمجید از تقویم محتوا داشته باشیم. چون ممکن هست من در طی نوشته ی علمی گاهی از اصطلاحات مشابه به کارگیری کنم. اینطوری به یک گویش مشترک می‌رسیم:
 
تقویم محتوا نرم‌افزار‌ریزی و زمان‌بندی کتبی محتواهایی است که می‌خواهید در آتی منتشر نمائید. تقویم محتوا یک نقشه اجرایی هست. نقشه‌ای که محتواهای وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و چاپی شما را هدفمند می‌کند.
 
چرا داشتن یک تقویم محتوا اساسی هست؟
کسانی که با صنعت تکثیر آشنایی دارا‌هستند صد در صد مداقه روزنگار محتوا را فهم می‌کنند. روزنامه‌نگاران و ناشران پیروز سال‌ها شغل منظم خود را وام دار یک نرم افزار‌ریزی دقیق هستند.
 
برای مثال خبرنامه «خانواده سبز» را در نظر بگیرید. این مجله از مرداد 1378 تاکنون بدون وقفه هر پانزده روز یکبار منتشر شده. در صورتیکه دستی در فعالیت داشته باشید یا قبلاً رئیس یک تیم محتوایی را برعهده گرفته باشید؛ به طبعً فهم میکنید که کار بی آلایش‌ای نیست. چنین نظمی اجرایی نمیشود، مگر با یک روزنگار محتوای اصولی و کسانی که به اجرای آن پایبند می باشند.
 
با این حال بخش اعظمی از شرکت‌ها و کسانی که محتوای دیجیتال ساخت می‌کنند، اعتقادی به تقویم محتوا ندارند. خب بله، اگر محتوای پست‌ها خبری و سرگرم کننده باشد، احتمالاً روزنگار محتوا چندان به فعالیت نیاید. فقط اصلی است که پست‌های جذاب و درگیر کننده‌ای بگذاریم. اما چنانچه بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار استفاده می شود، داشتن روزنگار محتوا ضروری هست. می‌پرسید چرا؟ بدین دلایل:
 
با روز‌نگار محتوا هیچ گاه چیزی از اتومات نمی‌افتد
خاطرتان هست یکسری هفته دیگر باید به مناسبت روز پرستار، یک کد تخفیف به کاربران پیچ اینستاگرام‌تان هدیه بدهید؟ کارمندانتان چطور، یادشان باقی مانده گفته بودید یک پست درباره فلان قضیه بنویسند؟ یا پیامتان را در تلگرام فراموش کرده‌اند؟
 
ما به خیال و خاطر شما شکی نداریم :) ولی معمولاً حجم بالای کارهایی که برای انجام دادن وجود دارااست، و معضل‌های روزانه‌ای که درگیرشان هستیم؛ منجر میشوند برخی لحظات و کارها را فراموش کنیم.
 
بهره‌وری کاری افزایش پیدا می‌کند
طبق قانون پارکینسون هر کار تا‌وقتی‌که برای آن تعیین شده طول می کشد. و این مقطع ارتباط چندانی با میزان و ماهیت شغل ندارد. از نگاه این قانون هر چه به مهلت نزدیک‌تر می‌شویم، اکثر وقت ها احساس می کنیم زیر فشار بیشتری قرار می‌گیریم و انگیزه بیشتری برای اعمال شغل داریم. (آن درس خواندن‌های شب امتحانی را به خاطر بیاورید)
 
این قانون به ما می‌گوید داشتن یک اپ‌ریزی برای تعریف و دنبال کردن مهلت کارها، به آخر و عاقبت رساندن آن عمل را برایمان بسیار بی آلایش‌تر می‌کند.
 
در انرژی و منابع صرفه‌جویی میشود
نوشتن کار طاقت فرسا و پرهزینه‌ای می باشد. در صورتی‌که فارغ از یک اپ هدفمند آن را اعمال دهید، انرژی و منابع زیادی از دست خواهید داد. در مقابل اپلیکیشن‌ریزی تمرکز می‌آورد. تمرکز روی آنچه که موثر می‌باشد، و حذف چیزهایی که چندان بهره ندارند. حذف کردن، توجه را به باقیمانده‌ها متمرکز می‌کند. پرهیز، قدرت هست. کمتر، بیشتر می‌باشد!
 
داشتن یک روزنگار محتوا به شما امداد می‌کند به جای آنکه کل انرژی‌تان را صرفاً مشغول نوشتن کنید، از پتانسیل‌هایتان در جهت استحصال به اهداف استعمال فرمائید. با همین تکان بی آلایش می بینید 20 درصد از تلاشتان، شمارا به 80 درصد از نتایج میرساند.
 
روزنگار محتوا یک تصویر کلی از هم اکنون و آینده به شما می دهد
تا به در حال حاضر چیزی درباره \"پرسپکتیو دید پرنده\" شنیده‌اید؟ این اصطلاح معمولاً در معماری و فیلمبرداری استفاده میشود. روئت کرد پرنده این امکان را به ما میدهد که از نمای بالا همه چیز را زیر حیث بگیریم. در این زاویه چون شیء کوچکتر دیده می‌گردد، می‌توان روی کل بعد ها آن اشراف داشت.