چگونه گوگل صفحات جاوا اسکریپتی را پردازش میکند؟
گوگل پردازش صفحه ها جاوا اسکریپتی را در ۳ مرحله ایفا می دهد. آموزش سئو در مشهد این فرآیند، مبنا شغل فهم وب سایتهای JS به وسیله رباتهای خزنده گوگل را تشکیل میدهند:
خزش (Crawling)
رندرینگ (Rendering)
ایندکسینگ (Indexing)
پیش از رسیدگی طریق پردازش صفحه های جاوا اسکریپتی بوسیله رباتهای خزنده گوگل، بهتر میباشد بدانید، گوگل صفحه های معمولی ساختهگردیده با HTML و CSS را چهگونه پژوهش مینماید. این فرآیند بسیار معمولی میباشد، رباتهای خزنده موتورهای جستوجو، محتوای بدون نقص صفحه ها را دانلود مینمایند و بعداز بررسی محتوای متنی، اسکیما و بقیه مولفههای جان دار در سورس HTML، فهم نخستینای از شیت به دست میاورند و بعد آن را در فهرست خویش ایندکس مینمایند. به همین آسانی!
فرآیند خزش و ایندکسشدن وب سایتهای جاوا اسکریپتی هم نسبتاًً همین فرایند را داراست، با این تفاوت که یک مرحله رندرینگ برای تبدیل کدهای جاوا اسکریپت به کدهای HTML اضافه می گردد.
برای این عمل، در صورتیکه بخواهیم بر پایه ی با تصویر بالا روش پردازش صفحه ها تارنما جاوا اسکریپتی به وسیله رباتهای خزنده گوگل را توضیح دهیم بایستی بگوییم که ربات گوگل ایمیل (URL) صفحاتی را برای خزیدن و پردازش در یک صف قرار می دهد، پس مرحله نخستین کراولینگ آغاز می شود.
مرحله اولیه: کراولینگ شیت
ربات خزنده با استعمال از یک درخواست HTTP نظارت مینماید که آیا اذن دارااست آن برگه را تحقیق کند یا این که خیر.
در شرایطیکه اذن پژوهش داشته باشد، یک URL را از صف خزش اخذ مینماید و پوشه robots.txt را می خواند تا ببیند مجاز به تحقیق کدام صفحه ها میباشد و کدام صفحه ها را نباید تحقیق کند.
در صورتیکه robots.txt نظارت آن ایمیل را ممنوع کردهباشد، ربات گوگل درخواست HTTP را ارسال نمینماید و آن برگه را نادیده میگیرد. دقت فرمائید، گوگل نمیتواند کد جاوا اسکریپت صفحاتی که در robots.txt مسدود گردیدهاند را فهم و شعور و جاری ساختن نماید.
در صورتی مجاز به تحقیق کاغذ بود، URL را کراول کرده و فولدرهای HTML و CSS ورقه را دانلود مینماید.
مرحله دوم: تجزیهوتحلیل ورقه
در مرحله تجزیهوتحلیل با پژوهش محتوای متنی، اسکیما و المانها در منبع نخستین، یک شعور ابتدایی از آن بهدست میاورد و مرحله ایندکسینگ نخستین استارت می شود. صفحاتی که محتوای اساسی آنان در منبع اول جانور نباشد، سکو نیکی دستیابی نمی کنند و می بایست چشم به راه موج دوم ایندکسینگ بمانند.
بعد، به سراغ رسیدگی لینک و پیوندهای مو جود در کاغذ میرود. درین مرحله، پیوندهای ورقه به صف Crawle اضافه می گردند. این لینک و پیوندها برای اینکه بوسیله رباتهای خزنده قابل کراول باشند، می بایست دارنده سه خصوصیت اختصاصیبهشخص باشند:
بهشکل تگ باشند.
دارنده خصوصیت href باشند.
مقدار href آن ها یک URL دارای اعتبار باشد.
درنهایت، قبل از رندینگ، تک تک فولدرهای HTML و CSS را کش مینماید. اکنون مرحله سوم آغازشده و رندرینگ برگه اجرا میخواهد شد.
مرحله سوم: رندرینگ کاغذ
همه URLها بهجز آنهایی که تگ noindex گرفتهاند، وارد صف رندرینگ میشوند. درین مرحله برای هر URL حدود ۵ ثانیه ارتفاع میکشد تا عملیات رندینگ صورت بپذیرد. در یک سری دقیقه حدود ۹۰ درصد از کلیه صفحه های رندر می شود.
بهطورکلی، ربات گوگل مجموع صفحه ها را برای رندر (تجدید بنا و ادراک محتوا) در صف قرار می دهد، مگر اینکه تگ متا یا این که هدر رباتها به گوگل بگوید که ورقه را ایندکس نکند. این صف انتظار می تواند یک سری ثانیه ارتفاع بکشد، اما گاهی این فرصت بیشتر هم ارتفاع میکشد.
وقتی که منابع گوگل اذن دهند، یک مرورگر فارغ از رابط کاربری کروم (headless Chromium) ورقه را رندرکرده و کد جاوا اسکریپت آن را جاری ساختن مینماید.
آن گاه، گوگل مجدداً لینک و پیوندهای جان دار در HTML رندرشده را کسبکرده و URLهایی را که پیدا مینماید برای خزش در صف قرار می دهد. گوگل همینطور از پوشه HTML رندرشده برای ایندکسینگ کاغذ به کارگیری مینماید.
به خیال و خاطر داشته باشید که پیشرندر (Pre-Rendering) یا این که رندر سمت سرور (Server-Side) هنوز هم یک تعیین خوب میباشد؛ چراکه سرعت لود اینترنتوبسایت شمارا برای یوزرها و موتورهای جستوجو (خزندهها) ارتقا می دهد.
مرحله چهارم: ایندکسکردن شیت
در مرحله پایانی، گوگل محتوای حصولگردیده از کد جاوا اسکریپت را در فهرست خویش ذخیره مینماید. این محتوا مشتمل بر متن، تصاویر و بقیه دادههایی میباشد که بوسیله جاوا اسکریپت ساختوساز میگردد.
خب! احتمالاً تا به حالا متوجه شدید که گوگل برای فهم و ایندکس کردن کدهای جاوا اسکریپت، مرحلهای به اسم رندرینگ را در بهینه سازی وب سایتها قرار داده میباشد. آموزش سئو مشهد با این حالا، استراتژیهای رندرینگ برای وبسایتهای بر طبق جاوا اسکریپت گوناگون میباشد و تعیین استراتژی مطلوب می تواند اثر متعددی بر سئوی وبسایت داشته باشد. ۳ تا از مهمترین استراتژیهای رندرینگ Server-Side Rendering و Dynamic Rendering و Client-Side Rendering میباشند. بیایید با هرمورد از این استراتژیها آشنا شویم و ببینیم به کارگیری از کدامیک برای بهینه سازی خوب میباشد؟
مقایسه Server-Side Rendering و Dynamic Rendering و Client-Side Rendering
رندرینگ فرایندی میباشد که در آن گوگل صفحه های اینترنتوبسایت شمارا اخذ، کدهای را جاری ساختن و محتوای آن را برای فهم ساختار و دکوراسیون وبسایت رسیدگی مینماید. این داده ها برای سکوبندی چگونگی و قیمت محتوای وبسایت شما در حاصل جستوجو به شغل گرفته میگردد.
با تعاملیشدن صفحه ها اینترنت بهلطف کدهای جاوا اسکریپت، نیاز به رندرینگ صفحه ها هم احساس شد و گونه های مختلفی از آن بهوجود آمد که هریک کاربردها و مزایا و معایب خاص خویش را دارا هستند. درین قسمت می خواهیم ۳ نوع متعدد رندرینگ صفحه های اینترنت (سمت مخاطب، سمت سرور و رندر پویا) را نظارت کنیم که اینترنتوبسایت شما قادر است از آنها برای اکران محتوا به یوزرها و موتورهای جستوجو به کارگیری نماید.