استراتژی محتوا اپلیکیشن‌ای مدون می‌باشد که در آن از محتوا (صوتی، بصری یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری دستیابی‌وکار به کارگیری می‌گردد. یک استراتژی محتوای برنده، مخاطبان مقصود را جذب و حتی بعداز خرید نیز آنان را سرگرم می‌کند. برای مثال در حالتی که هدف حصول‌وکار شما افزایش دانایی از برند هست، برای رسیدن به این مقصود، ممکن می باشد یک استراتژی محتوا که بر seo تمرکز دارااست، برای ارتقاء بازدید وب‌سایت، حصول نتایج عالی در موتورهای جستجو (SERP) و افزایش ترافیک به سمت تولیدات یا خدمات خود، تدوین نمایید. طبق آمار سایت Hubspot حدود 70 درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند، بدین ترتیب ساخت و ساز یک استراتژی محتوایی خوب، برای رقابت، بسیار اصلی و حیاتی می باشد. با این نوشته‌ی‌علمی یاور باشید تا به طور کامل با استراتژی محتوا و مراحل پیاده‌سازی آن آشنا شوید.
منظور از استراتژی محتوا چیست
در شرایطی که در‌پی این میباشید که وب‌وبسایت شما هم از دید کاربران و هم از حیث گوگل، به عنوان یک سایت گران بها شناخته خواهد شد و کاربران بیشتری را جذب وبسایت خود نمائید، نیازمند یک استراتژی عالی و جامع محتوا میباشید. این استراتژی، یک راهنما و نقشه راه برای ایجاد و توزیع انواع محتوا در یک کسب‌وکار با مقصود جذب کاربر می باشد. غرض این استراتژی، پاسخ به‌این سوال می باشد که چه محتوایی را به چه شکل باید ایجاد کرد کنیم و چرا؟
این استراتژی یکی‌از مهم‌ترین اجزای استراتژی بازاریابی دیجیتال است؛ زیرا گزینش می‌کند که قصد دارید با مخاطبان خود، کجا، چه زمانی و چگونه، ارتباط برقرار کنید. این مسئله بسیار پهناور‌تر از فهرستی از قالب‌ها و موضوعات می‌باشد و شامل پرسونای خریدار، نقشه هجرت مشتری، روزنگار محتوا و ... می گردد.
البته برای تولید محتوای بهتر، نیاز به زمان و هزینه می‌باشد؛ بنابراین چه پست‌های وبلاگ را برون‌سپاری نمائید یا ویدیوها را خودتان تشکیل داد نمائید، داشتن یک نرم‌افزار سازمان‌یافته برای رسیدن به نتایجی که میخواهید، بسیار مهم می‌باشد.
تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوایی
استراتژی محتوا یک سطح بالاتر از بازاریابی محتوا هست و دربرگیرنده فرایندها و شغل‌های مربوط به تشکیل داد یک کمپین بازاریابی محتوا می گردد. در واقع بازاریابی محتوا، خود کمپینی می باشد که استراتژی محتوا آن را نرم افزار‌ریزی کرده است. می‌اقتدار خاطرنشان کرد که این استراتژی به بازاریابی محتوا امداد و آن را هدایت می‌کند و بازاریابی محتوا نیز استراتژی محتوا را بهبود و گسترش می‌دهد.

برای کسب نتایج عالی، هم به هر دو نیاز داریم. به طور خلاصه استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری سطح بالاتر از بازاریابی محتوا است؛ و نقشه راهی هست که بازاریابی محتوا را هدایت می‌کند. استراتژی محتوا شغل «نرم افزار‌ریزی» می‌باشد که مشتمل بر تک تک فرآیند و تصمیماتی است که برای ارتباط با مشتریان از طریق محتوا نیاز دارید. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا عمل «انجام دادن» می‌باشد که دربرگیرنده سازمان‌دهی، زمان‌بندی، ساخت‌و‌ساز، تکثیر و ترویج محتوا می‌گردد.

چرا می بایست استراتژی محتوا بنویسیم؟ یا تدوین استراتژی محتوا چه مزیت‌هایی داراست؟
داشتن استراتژی محتوا مهم هست؛ زیرا به شما امداد می‌کند تا بهتر و به صورت باصرفه، محتوای تارنما خود را برنامه‌ریزی نمایید. فارغ از استراتژی، بسیاری از افراد از یک عمل به کار دیگر تغییر‌و تحول مسیر میدهند. یک هفته پست وبلاگ می‌نویسند؛ هفته سپس تعدادی ویدیوی یوتیوب ساخت و ساز می‌کنند و ... البته با ارائه یک استراتژی کامل، میتوانید یک نرم افزار دقیق برای ایفا، تدوین فرمائید.

در واقع این استراتژی مانند یک نقشه، امداد می‌کند تا شیوه مناسب کسب‌وکار خود را برای تولید محتوای هدفمند و باصرفه پیدا فرمایید و بر طبق آن در طی‌های معین، محتوای خود را توزیع کنید. همچنین به شما امداد می‌کند تا در حین‌های لازم، تغییرات کافی را جهت بهبود و به‌روزرسانی محتوا اعمال نمائید.

بسیاری از تارنما‌ها از حیث محتوایی هیچ‌گونه استراتژی و نرم افزار‌ریزی ندارند و شما با این فعالیت میتوانید از آن ها سبقت بگیرید. به امداد استراتژی محتوا می‌توانید با تولید و توزیع محتوای هدفمند و بهینه، هزینه‌های خود را کاهش داده، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و جایگاه بهتری نسبت به رقبایتان استخراج نمائید.

استراتژی محتوا چه مواردی را شامل می گردد؟
مانند آحاد نرم افزار‌ریزی‌های استراتژیک، استراتژی محتوا نیز مشتمل بر بخش‌های متعددی می باشد که به امداد هم سبب ساز رسیدن دستیابی‌وکار به اهداف انتخاب‌شده‌اش میگردند.

مواردی که در استراتژی محتوا در نظر گرفته می شوند مشتمل بر بخش‌های ذیل هستند:

اهداف کسب‌وکار؛
تعریف‌و‌تمجید برند (هویت برند، بها‌ها، ماموریت، چشم‌انداز و ...)؛
شناخت مشتریان و کاربر هدف استخراج‌وکار (تدوین پرسونای کاربر)؛
تحقیق رقبا و رسیدگی موقعیت محتوای آنها؛
تحقیق کلمه ها کلیدی (Keyword Research)؛
نقشه هجرت مشتری؛
تعیین ساختار محتوا؛
کانال‌‌‌ها و روش توزیع محتوا (وب‌وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مناسب)؛
تقویم محتوا؛
شاخص‌های کلیدی همت (KPI)؛


روند تدوین استراتژی محتوا
درحال حاضر که با استراتژی محتوا و اهمیت آن آشنا شدید، در این بخش به روند تدوین یک اپلیکیشن استراتژی محتوا اشاره می‌کنیم.

تعیین اهداف
هدف هر کسب‌وکار، بسته به وضعیت فعلی و نیازهای آن برای تدوین استراتزی محتوا متعدد می باشد. در صورتی هدف استحصال‌وکار به صحت مشخص و انتخاب شودف گام محکمی برای آغاز گام‌های بعدی برداشته شد‌ه‌است. مثلا، ممکن است یک استخراج‌وکار درپی جذب ترافیک بیشتر باشد، در حالی که وب‌وبسایت دیگری در ادامه افزایش تعامل کاربران با وب‌تارنما هست. افزایش آگاهی از برند، ارتقاء نرخ تبدیل، ارتقا ثبت‌نام کاربران در وب سایت و ارتقاء درآمد از دیگر مواردی میباشند که میتوانند غرض حصول‌وکارها باشند.

رسیدگی موقعیت فعلی تارنما
در قدم بعدی، مورد نیاز است تا بررسی شود فعلا، وب‌وب سایت دارای چه وضعیتی می‌باشد و چقدر با مقصود تعیین شده فاصله داراست. به عنوان مثال در حالتی‌که تاکنون وبلاگ درج شده است، شرایط رتبه آن ها چه طور می‌باشد و چه واحد سنجش بازدید داشته‌اند، نرخ کلیک و نرخ پرش آنان چقدر بوده، مخاطب چقدر در این برگه ما‌نده و مواردی از این دست. توصیه می‌شود برای نظارت این بخش، از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل مصرف شود.

در واقع این مرحله به شما کمک می‌کند که ببینید در کدام لغت ها کلیدی، پتانسیل کسب جايگاه دارید و می توانید روی چه کلماتی سرمایه‌گذاری کنید.

تفحص لغت ها کلیدی
استیناف عبارات کلیدی، یک کدام از گام‌های اصلی در استراتژی محتوا و بهینه‌سازی تارنما به حساب میآید که نیازمند توجه و صرف زمان فراوانی است. کیورد ریسرچ به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربران شما در حوزه عمل شما در پی چه مطالب و جواب چه سوالاتی میباشند. بنابراین با ساخت‌و‌ساز محتوای مرتبط با این لغت ها کلیدی، می توانید سایت خود را در معرض دید کاربران قرار داده و آن‌ها را به وب سایت خود هدایت کنید.

برای این کار، ابزارهای متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن ها یاری بگیرید. kwfinder و Keyword Planner نمونه‌هایی از این ابزارها می باشند. اعتنا فرمائید که تنها یافتن این کلمات کافی نیست، بلکه غربال‌گری و گروه‌بندی آن ها است که عنایت دارد.



به حساب آوردن رقبا
لغات کلیدی منتخب مرحله پیشین را در گوگل جستجو و وب سایت‌هایی که رتبه‌های بالاتر را استخراج کرده‌اند، رسیدگی کنید. این بخش مداقه زیادی دارد؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا ملاحظه کنید وب‌وبسایت‌های درجه‌های اولیه چه طور به آن دست پیدا کرده‌اند. رسیدگی فرمایید که در چه موضوعاتی وبلاگ تنظیم کرده‌اند، نقاط قوت و ضعفشان در کجاست، کدام محتواها سعی بهتری داشتند و ...

تدوین پرسونای مشتری
پرسوناها، شخصیت‌های ساختگی هستند که طبق ویژگی‌های شخصیتی، الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و دغدغه‌های مشتریان غرض کسب‌وکار، ساخته می گردند و به مشتریان ایدئال حصول‌وکار نزدیک میباشند. پرسوناها سبب ساز می‌شوند درک بهتری از مشتریان خود داشته باشید، بفهمید از کدام رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، موانعی که سبب میگردند از شما خرید نکنند را بشناسید و کارهایی را بیابید و اجرا دهید که می‌توانید آن‌ها‌را تبدیل به مشتری کنید.

بعد از آن، بر طبق این پرسوناها می‌توانید نقشه هجرت مشتری ترسیم کنید. نقشه سفر مشتری به شما یک دید دقیقی خواهد اعطا کرد در مورد فرایندی که کاربر غرض، از آشنایی با سایت یا برند شما تا تبدیل شدن به مشتری طی می‌کند. می توانید به یاری این ابزار، کلیه پاداش‌ها و موانعی را که بر رمز شیوه او وجود داراست، بشناسید و اقدامات مایحتاج را برای آنها انجام دهید.

تدوین روزنگار محتوا
تقویم محتوا یک جدول کاربردی می باشد که به شما می‌گوید در چه روزی، در کدام رسانه (وب‌سایت یا شبکه اجتماعی)، چه محتوایی باید ساخت و ساز شود. این روز‌نگار شمارا از سردرگمی نجات داده و در صورتی از کسانی جهت ساخت محتوا امداد می گیرید، باعث هماهنگی بین آنها می‌گردد. می‌توانید به یاری ابزارهایی مانند نرم افزار اکسل یا گوگل شیت، به راحتی این تقویم را تنظیم فرمائید.

تعیین شاخص‌های کلیدی کوشش (KPI)
هیچ اپ استراتژیکی، بدون نظارت فعالیت‌های انجام شده، ارزش ندارد. طبق هدفی که در مرحله اول گزینش کردید، نیاز هست تا شاخص‌هایی را معلوم نمایید تا تلاش خود را طبق آن بسنجید. برای مثال در شرایطی‌که هدف شما افزایش تعامل کاربران با وب‌سایت بود، میتوانید از شاخص‌هایی مانند تعداد کامنت‌ها یا تعداد اشتراک‌گذاری‌ها، به عنوان شاخص کلیدی تلاش به کار گیری نمایید. دیگر شاخص‌ها می‌توانند تعداد بازدید، رتبه در واژه کلیدی، مجال ماندن استفاده کننده در شیت، نرخ کلیک و ... باشند. این شاخص‌ها را به صورت بعد از ظهر‌ای اندازه‌گیری و بررسی نمایید.



استراتژی محتوا چطور روی بهینه سازی تاثیر می گذارد؟
گوگل و متخصصان seo، بارها اعلام کرده‌اند که فاکتور اصلی گوگل برای سکو‌بندی و ارزش‌گذاری تارنما‌ها، تجربه کاربری است؛ براین اساس برای گوگل بسیار اهمیت دارد که وب‌سایت‌ها چه محتوایی را در مشت کاربران قرار میدهند. در‌صورتی‌که محتوا نادر ارزش باشد و به سوال کاربر پاسخ ندهد یا نیاز او را رفع نکند، تخت گاز از آن خارج میگردد و گوگل متوجه می شود که این سایت، کیفیت بالایی ندارد؛ بنابراین آن را به کاربران دیگر نمایش نمی‌دهد. برعکس هنگامی کاربر به زمانه زمان بر در یک تارنما بماند و محتوای آن را تحقیق کند، به این مضمون‌ می باشد که تجربه خوبی در آن وبسایت داشته و این عامل از دید گوگل بسیار گران بها است.

براین اساس بسیار اهمیت دارد که چه محتوایی به کاربران خود آرم می‌دهید. در‌حالتی که محتوای شما حجم مناسبی داشته، با لحن و ادبیات مناسب و کاربرپسند نوشته شده باشد، به طور بدون واسطه به سوال های کاربر پاسخ دهد، نگارش معمولی‌ای داشته باشد و اصول سئو در آن رعایت شده باشد، از حیث استفاده کننده و در منفعت موتورهای جستجو ارزش بسیار زیادی دارد.

این مورد ها دقیقا مواردی میباشند که در استراتژی محتوا به آن ها اشاره می‌گردد. در واقع از آن جایی که در استراتژی محتوا شما به صورت مستقیم کاربر را مقصود قرار می‌دهید، پرسونای اورا درک می‌کنید، سوالهای و مورد ها جستجو شده او را پیدا می کنید و به آن‌ها پاسخ می‌دهید، پس دارید یک گام بلندمرتبه و مهم در راستای با صرفه‌سازی سایت خود برمی‌دارید.

گردآوری‌بندی

در این نوشته‌علمی به طور کامل به مورد استراتژی محتوا اشاره شد. استراتژی محتوا سبب می‌گردد، کار‌های محتوایی وبسایت شما به صورت هدفمند و اصولی انجام شود تا وب سایت شما هم از دید کاربر و هم از دید گوگل به عنوان یک وبسایت گرانبها تلقی شود. همچنین مراحل تدوین استراتژی محتوا کاملا تشریح شد. امیدواریم بتوانید با تدوین و اجرای این فرآیند، وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.