حدود پانزده دقیقه به جلسه باقیمانده بود و باید زودتر به محل کار می‌رسیدم. مثل مدام در پارک مجاورت کمپانی، سنگ‎فرش‎ها را نادیده گرفتم و همچنین بی‎مراعات از میانه چمن رد شدم.
ولی دیگر هیچ چمنی در مسیری که اینجانب عبور می‎کردم باقی نمانده بود. انگار بشر‎های عجول و بی‎مراعات‎ای مثل اینجانب آنقدر تعدادشان زیاد میباشد که زودتر و آموزش سئو مشهد صال از هر چیزی برایشان اساسی‎خیس باشد. در واقع، ما ناخودآگاه مسیر متفاوتی را برای خودمان ساخت و ساز کرده بودیم که با آنچه طراح از قبل پیش رویمان گذاشته بود، تفاوت داشت.
شاید بپرسید که ربط روایت اینجانب به تجربه کاربری چیست؟
راستش را بخواهید، اینجانب هنگام عبور از آن مسیر خوشگل وا رفته نبودم و ترجیح می‌دادم مسیر دیگری را جایگزین کنم! این یعنی پیاده سازی ظاهری اگرچه خوشگل بود، اما تجارب‎ی راحتی را برای اینجانب ساخت نمی‌کرد، در بهره، یک مکان پیاده سازی تجربیات کاربری نقص‌ داشت!مقایسه ux و ui
احتمالاً طراح پارک با خودش هزار و یک فلسفه آموزش سئو در مشهد  بافته که مسیرهای پیچ در پیچ و زیبایی اخلاق نماید، البته در غایت، اینجانبِ شهروند – بخوانید استفاده کننده – حق تقدم مهم‎ام زودتر یا این که شل و ول‎خیس وصال به مقصد میباشد. البته این بدان شکل وجود ندارد که زیبایی را نادیده بگیریم! چراکه مخاطب در ناخودآگاه خویش زیبایی را شعور می‎نماید و رابط کاربری یا این که به عبارتی User Interface هم برایش اساسی میباشد.
خب از روایتگری بگذریم و کمی وارد تمجید‎های رشته‎ای‌خیس شویم. در‌صورتی‌که می‎خواهید بعداز قرائت این نوشته‌ی علمی برای سایر توضیح دهید که حقیقتاً تجارب کاربری چیست؟ به چه درد ما می‎خورد و طراح UX چه کارهایی باید بکند، با ادامه این نوشته‌ی علمی یاور گردید.
تجارب کاربری یا این که UX چیست؟
سازمان جهانی استاندارد (ایزو) تجارب کاربری را چنین تعریف‌و‌تمجید می‌نماید:
«تجارب‎ کاربری (User Experience) به اختصار UX، مشتمل بر رفتارها، طریقه‌ها و احساسات یک استفاده کننده درباره به کارگیری از یک جنس، سامانه یا این که خدمت خاص میباشد. یعنی در تعامل بشر و رایانه، جنبه‌های کاربردی و تجربیات‌های باارزش و معناداری برای مخاطب وجود دارد که به طور عاطفی بر وی تاثیر می گذارد و احساسش را تغییر و تحول میدهد.
کمی غامض بود، خیر!؟
پس بیاید یه خرده ساده‌خیس بدین تعریف از تجربیات کاربری برسیم:
 
تجارب کاربری عکس العمل مخاطب هنگام به کار گیری از تولید ها یا این که سرویس ها شماست؛ به عبارت دیگر، مخاطب زمانی از فرآورده شما به کارگیری می‎نماید، چه حسی دارااست و چه فکری ‌می‌نماید.
اصطلاح تجربه کاربری را نخستین دفعه ، دان نورمن در ده سال 80 استفاده نمود، ولی مضمون‌ آن، دوران متعددی پیش از آن هم وجود داشته‌میباشد. قرن‌هاست که انسان‌ها در‌پی باصرفه‌سازی دور و اطراف دور و اطراف خویش برای حداکثر راحتی کاربر می‌باشند. حتی از مجال بشر‌ها اول، کلیه به دنبال تجربه کاربری عالی بوده‌اند و گرنه تا الان این همگی ابتکار عمل برای راحتی انسان به وجود نمی‌آمد.
 
فارغ از اغراق می‎توان گفت، مهم ترین اصل در تشکیل داد تجارب کاربری عالی، آماده آوردن شایسته ترین چاره، بدون هرگونه ابهام یا این که دشواری، پیش روی کاربر است. بعداز این اصل، رعایت آسانی و نازکی در آنچه به استفاده کننده ارائه می‎دهیم، از اهمیت بالایی در افزایش چگونگی تجربیات کاربری شامل است.
 
ولی صرفا به کارگیری سهل و آسان از مال ملاک وجود ندارد. محصولاتی مثل آیفون که UX فوق‌العاده‌ای دارند، خیر صرفا به قابلیت استفاده و کاربرد وارفته آن دقت دارا‌هستند، بلکه بر جنبه‌های دیگری مثل لذت، کارایی و سرگرمی هم تمرکز می‌نمایند.
 
این روز ها بازار UX در دنیای قابل انعطاف‌افزاز و سایت‌ها و گشوده‌ی‌ها حسابی داغ و لبریز حریف میباشد؛ زیرا همه میدانند که یوزرها بیشتر وقت خویش را در دنیای مجازی می‌گذرانند. خب قاعدتاً هرجا مخاطب باشد، تجربیات کاربری هم هست. ولی، UX تنها به دنیای وب و قابل انعطاف‌افزاری محصور نمی شود؛ اما در دنیای دیجیتال، دقت به UX عنایت خیلی بیشتری پیدا می‌نماید؛ به جهت اینکه کاربر، با گاز قادر است یک جایگزین برای تارنما و اپ شما پیدا نماید.
 
به عنوان مثالً زمانی یک خودکار میخرید و بعداً می‌فهمید موقع تایپ کردن با آن وا رفته نیستید، شاید به عبارتی لحظه عوضش نکنید (البته اینجانب خودم به عبارتی لحظه عوضش میکنم، شمارا نمی‌دانم). البته در صورتیکه یک سایت را گشوده کنم که ظاهری شلوغ و پلوغ داشته باشد، یا این که بخواهد منرا به خیال سرعت پایینش در انتظار نماید، سریع میروم سراغ تارنما آجل!
 
تجارب کاربری مشتری
یک کمپانی برای اینکه حواسش به همه این حادثه‌ها باشد که‌این شم‌های نامطلوب در مشتری ساخت نشود، نیاز به یک دارای تخصص UX داراست. در نصیب آن‌گاه قرار می باشد درباره ی فعالیت یک طراح UX حرف بزنیم.
 
طراح UX دقیقاً چه می‌نماید؟
پیش از توضیح شغل طراح UX، استارت می بایست بدانیم ابداً مقصود پیاده سازی UX چیست؟
 
6 دلیل عدم توفیق بهینه سازی و راه‌های مقابله با آن هاحتما بخوانید: 6 استدلال عدم توفیق seo و طریق های رویا رویی با آنها
هدف پیاده سازی UX این است که تجربه دلخواه، وارفته، کارآمد و مطلوب در همه گزینه‌های یک کالا ساخت نماید. از گزینش و مراحل خرید گرفته تا استفاده از آن بوسیله استفاده کننده.
 
خب، اکنون یک نفر می بایست باشد تا همه عناصری که‌این تجارب‌ها را ساخت می‌نماید، پژوهش نماید. این شخص می بایست محاسبه نماید که‌این مال یا این که سرویس، جمعاَ فرایند، چه احساساتی در مخاطب ساخت می‌نماید؟ آیا چیزهایی که استفاده کننده می‌مراد، برایش آماده گردیده یا این که خیر؟ و اینکه چقدر به کارگیری از آن آسوده میباشد.
 
شغل طراح UX از هنگامی که هنوز محصولی نیست آغاز می گردد. اولی عمل وی این میباشد که مشتری‌ها و نیاز آنها را شناسایی نماید و در‌صورتی‌که محصولات مشابهی وجود داراست، ببیند عموم چه مشکلاتی با آن‌ها دارا‌هستند.
 
با رسیدگی تجربه‌های خوب و بد یوزرها، برای هر کدام راه حل‌های مختلفی را ارائه می‌نماید که صد ولی خودش نیاز به بازرسی‌های علمی و فنی دارااست؛ در غایت شایسته ترین روش، با دقت به راحتی استفاده کننده و علاقه‌هایش تعیین می‌شود. گاهی طراح بایستی خودش را مکان استفاده کننده بگذارد تا ببیند که رفتار و شم مخاطب در زمینه ی کالا چه میتواند باشد. از جملهً هنگام پیاده سازی یک سایت یا این که نرم افزار، طراح مجموع شغل‌هایی که مخاطب قرار میباشد در آن انجام دهد را در حیث میگیرد و برای هر یک، ساده‌ترین، زیباترین، کارآمدترین روش را ارائه می دهد که شایسته ترین واکنش را داشته باشد.
 
نادر‌کم دارد مشخص و معلوم می‌گردد که شغل طراح تجربیات کاربری به‌این راحتی‌ها هم وجود ندارد. این تنها یک توضیح بی آلایش و مفهومی از این عمل پرکاربرد بود و اگرنه در عمل نیاز به مهارت‌های متنوعی داراست. به‌لحاظ، یک طراح UX می بایست، هم دانش مدیر داشته باشد هم بازاریابی و فروش!! هم درباره پیاده سازی بصری و زیبایی‌شناسی داده ها داشته باشد و هم بتواند کمی پا در کفش روانشناس‌ها بکند. داده ها فنی هم که دیگر که مکان خویش داراست. زیرا قرار میباشد در همگی روند گسترش مال حضور داشته باشد.