مرتبه الکسا که مهم نیست.
گزاره بالا را هرکسی که به نوعی با دیجیتال مارکتینگ، سئو و محتوا سرگرم هست دست کم یکبار شنیده یا به بقیه افراد گفته می باشد. خب در صورتیکه رتبۀ الکسا مهم نیست چرا تا هر سایت خوبی پیدا میکنیم سریع درجه الکسای آن را تحقیق می‌کنیم؟
آیا واقعاً بهبود مرتبه در الکسا یا به عبارت آموزش سئو مشهد ناصحیح آن ارتقا مرتبه الکسا اهمیتی دارد؟ در شرایطی که مداقه دارااست چطور سکو تارنما را بالا ببریم؟
اصلاً این سکو بندی الکسا داستانش چیست و چطور کار می‌کند؟
در‌این نوشته‌علمی دقیقاً می‌خواهیم بدین پرسش‌ها جواب دهیم و یکبار برای همیشه روشن کنیم الکسا معیار نه برای مقایسه وب سایت‌ها هست یا نه.
الکسا چیست؟
الکسا یا به عبارت درست الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت بررسی ترافیک وب می‌باشد. الکسایی که الان وجود دارااست آمار بازدید وبسایت‌ها و خوی کاربران را تحقیق و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی ارائه می‌کند.
این موسسه سرویس‌هایی را به دارندگان آموزش سئو در مشهد وب سایت‌ها برای استیناف وضعیت سایت، سئو، بازرسی کلمه ها کلیدی، مقایسه و بررسی رقبا ارائه می‌کند.
قبل از توضیح درباره خدمات و رتبه‌بندی الکسا کمی با تاریخچه شکل‌گیری آن آشنا شویم چون خیلی از بحث‌ها بر سر الکسا ریشه در تاریخچه و همت گذشته آن دارد.
تاریخچه ساخت و تحول الکسا
الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط «بروس گیلیات» و «بروستر کیل» بنیانگذاری شد.
 
غرض نخستین الکسا پیشنهاد و معرفی تارنما‌ها به کاربران بود. در لحاظ داشته باشید که موتور جستجوی گوگل در سال ۱۹۹۸ بنیانگذاری شد و آن سال‌ها فقط یک سری موتور جستجوی ضعیف برای جستن صفحه ها وجود داشت.
 
در ابتدا الکسا یک نوارابزار کاربردی عرضه کرد که روی مرورگر اینترنت نصب میشد. در‌صورتی‌که اینترنت اکسپلورر لعنتی یادتان باشد آن زمان‌ها تولبار الکسا یک ابزار حرفه‌ای حساب می شد.
 
 
 
این نوارابزار بر پایه ی وبسایت‌هایی که بازدید می‌کردیم، سایت‌های دیگری را پیشنهاد میبخشید. به علاوه اطلاعات دیگری مثل تعداد صفحه ها وبسایت، تعداد پیوند به وب سایت و .. نمایش می‌بخشید. بعدها در همین نوارابزار اطلاعاتی مثل سکو ارائه شد.
 
الکسا در ابتدا اطلاعات را به کمک همین نوارابزار عده‌‌‌آوری می کرد. بعد از آن آغاز به ذخیره محتوای وب در سرورهای خود کردند. این کار در بالا با هدف ایجاد آرشیوی از محتوای وب بود ولی تصمیم گرفتند آرشیو‌سازی یک پروژه جدا باشد. یکی‌از بنیانگذاران الکسا به نام بروستر کیل سرویس Internet Archive را فعال سازی کرد که به صورت تخصصی شغل آرشیوسازی محتوای وب را اعمال می دهد. اینترنت‌آرشیو کل صفحات وب را ذخیره می‌کند و به کاربران اجازه میدهد به صفحات حذف شده یا تغییر یافته دسترسی داشته باشند.
 
در سال ۱۹۹۹ الکسا به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار به شرکت آمازون فروخته شد. بعد از آن الکسا فراز و نشیب زیادی داشت. مدتی خواستند آن را تبدیل به موتور جستجویی مثل گوگل کنند که باخت خورد. مدتی هم با گوگل همکاری کرد و آن‌گاه این همکاری جدا شد.
 
در نهایت سال ۲۰۰۹ الکسا اعلام‌کرد به صورت تخصصی روی سکو‌بندی و خدمات تحقیق وب سایت‌ها عمل خواهد کرد. همان کاری که از اول داشت اجرا می بخشید اما این بار تخصصی‌تر و قادر‌تر از قبلی.
 
خدمات درآمدزای الکسا به صورت پولی شد و فقط بخشی از خدمات آن رایگان می باشند. در واقع الکسا می‌خواهد در مسیر شرکت‌های خدمات محاسبه سایت و بهینه سازی مثل Moz و SEMrush جنبش کند.